Jak mohou plachetnice létat
Jsme svědky největší revoluce v dějinách mořeplavby. Plachetnice už neplují na hladině, ale létají nad hladinou. Trup jachty i s posádkou levituje nad hladinou a léta rychlostmi dříve nedosažitelnými.
Od chvíle, kdy se člověk začal plavit po vodě, vždy plul na něčem, co plulo na hladině. Nejprve zřejmě kmen stromu, pak přišel na řadu vor a postupem času stále sofistikovanější plavidla. Dnes ale existují plachetnice, které se rozjedou, naberou rychlost, zvednou se nad hladinu a letí. Jejich rychlost může přesahovat 50 uzlů.
Hydrofoil
Plachetnice dnes mohou létat díky hydrofoilům. Hydrofoil je křídlo připevněné pod trupem lodě, na kterém při dopředném pohybu vzniká vztlak. Podobně jako na křídle letadla.
Nyní odbočíme do teorie. Ve fyzice existuje pravidlo, pojmenované Bernoulliho rovnice. To říká, že v rychlejším proudění je menší tlak, než v pomalejším.
Převedeme-li toto pravidlo k našemu křídlu, zjistíme, že nad křídlem, kde běží voda A, je menší tlak, než pod křídlem, kde stačí vodě B menší rychlost. Jsme u principu létání. Nad křídlem malý tlak, pod křídlem větší tlak. To znamená, že křídlo je taženo vzhůru. Říká se tomu vztlak.
Co platí u křídla letadla, je platné i pro hydrofoil. Dokonce je vzniklý vztlak mnohonásobně větší, protože voda má větší hustotu. To znamená, že pro stejnou hmotnost létajícího stroje stačí mnohem menší křídla.
Stará historie
Dalším vynálezcem, který na foilech pracoval, byla Ital Enrico Forlanini. To se již jednalo o přelom 19. a 20 století. Následoval John Thornycroft. Britský vynálezce sestrojil v roce 1909 člun Miranda III. Ta plula po křídlech na přídi a ploché zádi. Po ní následovala Miranda IV., která již dosáhla rychlosti 35 uzlů (65 km/h). Dalšímí, kdo na lodi na hydrofoilech pracoval, byl známý Američan Alexander Graham Bell. Jeho model HD-4 dosáhl v roce 1919 rekordní rychlosti 62 uzlů (114 km/h).
U nás jsme se spíše než s produkty Supramar, setkávali s ruskou Raketou. Jezdilo to rychle, strašně to řvalo a žralo to stokrát více než ruský tank.
Foily se využívaly i k vojenským účelům. Němci, Kanaďané, Rusové, Američané, Italové… Všichni s foily experimentovali.
Plachetnice na foilech
Následovaly další plachetnice s foily. Trimarany ORMA sice ještě nedokázaly létat, ale daggerboardy do C, které částečně fungují jako foily, dokázaly trimarany přizvedávat z vody. Trimarany ORMA létaly ve vysokých rychlostech jen po daggerboardu a zádi jediného plováku. Třída Moth byla první třídou, která si troufla na foily docela.
Americký pohár
Také 36. Americký pohár se pojede na foilech. Tentokrát to ale budou podivně vyhlížející jednotrupé plachetnice s foily, které připomínají žabí nohy. Jachty létají nad hladinou, ale jde zatím o nestabilní let, který potřebuje překonat porodní bolesti. Zatím se stále bojuje s problémy.
IMOCA a velké trimarany
Poslední Vendé Globe viděla první vstup foilů na palubu jednotrupých offshore plachetnic. Závod kolem světa prověřil spolehlivost foilů ve třídě IMOCA. Dnes už je foil základem každé nové plachetnice IMOCA. A v roce 2021 se objeví i v The Ocean Race (dříve Volvo Ocean Race). Také tento závod se pojede na jachtách třídy IMOCA.
Foily našly svoji cestu do světa závodních plachetnic a zdá se, že revoluce je dokonána.