Jachting na Menorce
Při putování po Baleráských ostrovech se jako první podíváme na ostrov Menorca. Leží severně od největšího z ostrovů, vzdálenost jižního pobřeží ostrova Menorky od Pollency či Alcudie na severu Mallorky je zhruba 35 námořních mil.
Menorca je podstatně menší než Mallorca, po obvodu má pouhých cca 70 námořních mil. Obeplutí Menorky včetně přeplavby z Mallorky a zpět zabere cca. 130 námořních mil, tedy pohodová týdenní plavba s rodinnou. Další dobrá kombinace pro ty, co chtějí ujet více mil, je půjčení lodi na východním pobřeží Mallorky, prozkoumání tohoto pobřeží, z mariny Cala Ratjada na severovýchodě Mallorky přejezd na Menorku, obeplutí Menorky a zpět. Obdobná 14-ti denní plavba může začínat v Palmě, což je s ohledem na blízké letiště a velký počet charterových lodí nejjednodušší varianta.
Méně turistů
Oproti Mallorce je na Menorce méně turistů, méně hotelů, méně infrastruktury. Menorca se kromě běžných zátok a pláží s hotely pyšní tzv. „panenskými plážemi“ ukrytými v zátokách bez hotelových komplexů. Menorca se ovšem také vyznačuje menším počtem základen charterových lodí a půjčení menší plachetnice, na které se zaměřujeme, je zde velmi drahé. My tento problém řešíme zapůjčením lodě na Mallorce v Pollence a následuje přeplavba cca půl dne na Menorku.
Sever nebo jih
Menorca má typově velmi rozdílná severní a jižní pobřeží. Zatímco jižní pobřeží sestává z nekončeného množství nádherných zátok s pozvolným vstupem do moře, severní pobřeží představují vysoké skály, menší počet zátok, méně lodí a čas od času sem dofoukne z Francie nepříjemný mistral.
Ciutadella a Mahón
Na krátkém západním pobřeží leží město Ciutadella, na východním pobřeží město Mahón. Tato města se v průběhu historie přetahovala o to, které z nich bude hlavním městem na Menorce. Rozhodně obě stojí za návštěvu. Do Ciutadelly se dostaneme úzkou zátokou, jejíž konec je lemován restauracemi. Následuje krátký výstup do centra města s velkým náměstím, několika historickými budovami a hezkým výhledem do zátoky.
Mahón má jeden z největších přirozených přístavů. jedná se o zátoku asi 5 km dlouhou a až 900 m širokou. V zátoce potkáváme často trénující okruhové plachetnice s dětskými posádkami. Pokaždé, když jsme Mahón navštívili, museli jsme dát při výjezdu přednost některé z velkých lodí „panelákového typu“, které zde často kotví. Rovněž v případě Mahónu se rozhodně vyplatí udělat si vycházku do města s výšlapem nad zátoku. Budete odměněni jedinečným výhledem na celou zátoku.
Možnosti vyvázání jsem na Menorce zaznamenal tyto:
-
Ciutadella – provozuje Ports IB s prstovým molem. Aktuální cena je u 33 stopé plachetnice 33 Euro na noc včetně vody, elektřiny a WC se sprchami. Před vjezdem je se třeba ohlásit na VHF kanálu č. 8. (pozor ve starších pilotech je tento kanál označován číslem 14, to již neplatí). Velmi dobře zde funguje asistence při vázání, poblíž stání jsou záchody, sprchy, v zálivu se nachází řada restaurací. Kromě Ports IB je v zátoce mnoho dalších míst na vyvázání, avšak zřejmě za podstatně jinou cenu.
- Mahón – zde se nachází tři mariny provozované různými provozovateli. Bohužel Mahón nemá marinu provozovanou Ports IB, tedy počítejte s vyššími cenami. My jsme letos na začátku července využili Marinu Mahon a platili okolo 90 Euro za noc za 33 stopou plachetnici. V předchozích případech to bylo obdobné. V marinách opět platí ohlášení VHF (najdete na webových stránkách dané mariny). Vyvázání je pomocí mooringového lana, pomůže vám asistent. Marina Mahon má záchody a sprchy nestandardně v kasinu u mariny.
- Fornells – jedná se opět o marinu provozovanou Ports IB. Cena je stejná jako v případě Ciutadelly, tj. aktuálně 33 Euro za noc u 33 stopé plachetnice. Tato se nachází na severní části ostrova zhruba mezi Ciutadellou a Mahónem. Opět je zde asistence, je třeba volat kanál dle pilota. Vyvázání je s mooringovými lany. Další variantou ve Fornells jsou bójky. Jsou provozované přes systém CBBASEA. Jedná se o rezervační systém pro většinu bójek na Baleárech. Pokud zavítáte do Fornells, rozhodně nevynechejte nabídku langust v některé z místních restaurací. Toto městečko je jimi vyhlášené. Pozor, Ports IB se nachází na severním molu a do některých stání je třeba přídí napřed (bow to) vzhledem ke kamenům poblíž mola. Rozhodně nejezdit příliš blízko pobřeží, je tam mělčina.
- Další systém bójek provozovaný CBBASEA se nachází na sever od Mahónu u ostrůvku Isla de Colom. Provlečete své vyvazovací lano na přídi okem krátkého lana vyvázaného k bojce. Doporučuji více krytou východní stranu, západ je příliš otevřený mrtvým vlnám. Ostrůvek je součástí přírodní rezervace s několika zátokami, hnízdí na něm velké množství druhů ptáků. Rozhodně stojí za to, zde strávit noc!
- Mimo systém CBBASEA jsou provozované bójky na jihovýchodě ostrova v zátoce Bibnibeca Je možné si udělat rezervaci na telefonním čísle 0034 668828804 nebo emailu cnbnct@gmail.com.
V sezoně rozhodně doporučuji zajistit si vyvázání či bójky rezervací v dostatečném předstihu. Ports IB a CBBASEA mají internetový rezervační systém (viz předchozí článek). S marinou v Mahónu jsem komunikoval emailem, bójky na Binibeca je třeba rezervovat telefonicky nebo emailem.
Pro plavbu na Menorce rozhodně doporučuji pozorně sledovat počasí a plán přizpůsobovat podle aktuálního převládajícího větru! Není možné prozkoumávat severní pobřeží při silném mistrálu a je velmi nepohodlné přespávat v zátokách na jihu, pokud fouká z jihu. Zmíněné mariny je dle mého názoru možné využít za jakéhokoliv počasí.
Letošní plavba okolo Menorky
Proti větru do Ciutadelly
Párkrát se nám stalo, že jsme dojeli do Mariny Ports IB, nikdo tam nebyl a ráno jsme brzy odjížděli, nic jsme nevyplnili a také se nic nestalo.
Ciutadellu jsme si chtěli tentokrát více prohlédnout, a tedy následující den jsme jeli jen kousíček pod Ciutadellu do Cala Blanca na koupačku a odpoledne strávili v uličkách tohoto krásného města. Moře bylo příjemně teplé, sluníčko pálilo, foukalo okolo 10 uzlů. Nic nenasvědčovalo tomu, že by se tentokrát mělo jednat o dobrodružnější dovolenou.
Palčivá zmrzlina
Talířovka svítivá
Na internetu jsme si vygooglili, že se jedná o typ medúzy „talířovka svítivá“, které jsou hojně rozšířeny zejména v západní části Středozemního moře. Některý rok se přemnoží a putují Středozemním mořem a při své plavbě nevynechají ani Baleárské ostrovy. Pokud se někde objeví, je třeba zvednout kotvy a vydat se na jiné místo. Je důležité si zjistit, jaký bude v nejbližších dnech převládající vítr, který je pro určení místa jejich výskytu rozhodující. Jsou to velmi zákeřná stvoření, jejich neviditelná chapadla přežívají velmi dlouhou dobu i po oddělení od hlavní části. Toto mé setkání s medúzami tedy skončilo tak, že jsem měl požahanou celou ruku, kterou jsem si střídavě ošetřoval fenistilem a nějakou mastičkou z místní lékárny. Vždy to jeden až dva dny vypadalo, že se rány zahojí, nicméně zase se objevily, štípaly a svědily. Ještě v průběhu října se mi stalo, že se puchýře znovu objevily. Jenom doufám, že to není doživotní.
Illa den Colom
Z Fornells jsme se vydali na plavbu k malému ostrůvku Illa den Colom na východním pobřeží Menorky, na sever od Mahónu. Cestou jsme se stavěli v jedné ze zátok na polední koupání. Při návratu na loď nás zaskočily opět medúzy, které loď obklopily a bránily nám, abychom se k lodi dostali. Nakonec se to povedlo a odjeli jsme k ostrůvku Illa den Colom.
Je to moc pěkné místo a mrzí mě, že jsme jej neobjevili již dříve. Kromě větší zátoky, kde jsou bóje, na kterých jsme se vyvazovali, se u ostrůvku nachází ještě další dvě menší zátoky. Na ostrůvku jsou přísná pravidla pro stanování a rozdělávání ohně a pobyt na bójkách zpestřují občasné nálety ptačího osazenstva ostrůvku.
Bouřlivá plavba
Na bójce jsme strávili dvě příjemné noci, ale bohužel počasí se zhoršilo a následující den měl začít foukat mistrál. S vidinou, že nás mistrál uvězní v severovýchodní části ostrova několik dnů, jsem manželku s dcerou nahnal do podpalubí a vydal se na bouřlivou plavbu do Mahónu. Pokud jsem stačil stíhat údaje z anemometru, občas poryvy dosahovaly 35 uzlů. Nepříjemné krátké vlny ze severovýchodu se nás snažily tlačit na skály u pobřeží. Tato zběsilá plavba naštěstí trvala pouze cca 2,5 hodiny, kdy se mi podařilo za majákem Punta de s´Espero proklouznout do závětří poloostrůvku tvořící severní vstup do zátoky v Mahónu. Vlny se uklidnily a další platba až do Mariny Mahón proběhla v pohodě. Vítr bohužel nepřestával foukat a v marině nám místní marinero určil místo, kterého parkující loď mohla dosáhnout pouze absolvování jakéhosi „S“, což ve větru byla opravdová výzva. Mám pocit, že mi to asistent udělal naschvál a velmi ho pobavilo, že jsme tento manévr dokončili až na třetí pokus.
Záchranná akce
Z Mahónu jsme se vydali do Cala Binibeca na jihovýchodě ostrova. Vyrazili jsme brzo ráno. Plavba byla super, foukalo do zad, loď klouzala po vlnách, Verunka spinkala a s Dášou jsme si plavbu užili. Konečně po delší době vysvitlo sluníčko a užívali jsme si v zátoce pohodu v kokpitu. Ve chvíli, kdy se Dáša vydala do podpalubí vařit špagety, uslyšel jsem volání o pomoc.
Událo se, že jedna z kotvících lodí se silnějším motorem zvedla kotvu a než ji vytáhla na palubu, vyrazila pryč ze zátoky. Přitom ale zachytila kotvu jiné lodě, kterou takto vlekla za sebou. Posádka vlečené lodi včetně kapitána byla mimo loď na pláži, a to kromě jediného člena posádky, který s lodí neuměl vůbec nic, ani neuměl zapnout motor. Moje záchranářské reflexy zafungovaly a hrdinně jsem skočil do lehce rozbouřeného moře. Doplaval jsem k lodi, na které již zmíněný nešťastník docílil stavu hysterie, nahodil motor a společně s posádkou vedlejší lodi se nám povedlo odpojit kotvu od řetězu druhé lodě a loď jsme „zachránili“. O 5 minut dříve to vypadlo, že narazíme na další lodě zakotvené poblíž. Bohužel z této hrdinné záchranné akce nemám žádný vizuální záznam, protože Dáša, když zjistila, že se zřejmě neutopím, se vrátila do podpalubí ke špagetám.
Potíže s kotvením
Další naše trasa vedla do zátoky Cala Covas, kde jsme chtěli zůstat přes noc. Bohužel naše plány a plány mnoha dalších lodí překazil velký katamarán, jehož posádka se rozhodla zakotvit uprostřed zátoky tak, aby se nikdo nemohl dostat k pláži, ale také žádná loď nemohla vyjet od pláže ven. My jsme zakotvili v hlubší části při vstupu do zátoky a čekali jsme, kdy posádka katamaránu vzdá vysvětlování mnoha dalším lodím, že zůstanou, kde jsou.
V zátoce se však hodně často měnil vítr a dle spuštěného trackingu naše trasa vypadala jako mnoho osmiček položených na sebe. Když jsme dospěli k závěru, že katamarán zde bude na věky, rozhodli jsme se vytáhnout kotvu a odjet do jiné zátoky.
Na svoji obhajobu musím říct, že toto byla první loď, kterou jsem řídil, která neměla propojení kotvy s vrátkem pouze řetězem, ale měla dlouhé kotevní lano a na jeho konci řetěz. S tím jsem se dosud nesetkal. Jak jsme se tam motali v úzké zátoce kolem dokola, povedlo se, že se kotevní lano zaháklo za kýl lodě. Při vytahování kotvy se kotva v podstatě zasekla za kýl a nešla na dálku uvolnit. Nikdy bych netušil, jak je téměř nemožné potopit se pod loď a těžkou kotvu ručně vymotávat z kýlu. Ačkoli je Dáša zkušená závodní plavkyně, tak bychom tuto akci nezvládli bez pomoci sportovního potápěče, který nám přispěchal na pomoc z katamaránu.
Následovala krátká přeplavba do Cala Macarella, ve které jsme zůstali přes noc. Bohužel vzhledem k další změně větru do zátoky chodily stále nepříjemnější mrtvé vlny, které způsobovaly větší pohyby lodi, než o které bychom stáli. Docela jsem si k ránu oddychl, že můžeme pokračovat dál.
Složitá logistika
Následující den nás čekala přeplavba z Ciutadelly do Pollenci. Z počátečních krásných 30 uzlů vítr postupně slábl tak, že jsme posledních pár mil dojeli na motor za úplného bezvětří. Nicméně jsme si užili dlouhý úsek, kdy nebyla vidět pevnina a krásně foukalo do zadoboku. Cestu jsme si krátili zpěvem a natíráním požahané ruky.
Poslední den jsme ještě měli chvíli času a zajeli si do jedné ze zátok u Pollenci na koupačku. Trošku jsme to časově podcenili a způsobili si hektické balení. Ještě štěstí, že u benzínky nikdo nebyl a Dave z charterovky byl tak vstřícný, jinak bychom let do Prahy nestihli. Nakonec jsme na poslední chvíli vrátili loď a taxíkem odjeli do Palmy na letiště. Na tuto plavbu jen tak nezapomeneme.
V příštím díle se podíváme na Mallorku.