Italian Sea Group žaluje NY Times kvůli článku o potopení Bayesian
Kolem tragického potopení superjachty Bayesian v srpnu u Sicílie to vře. Vyšetřování, právníci, žaloby, pak zase vyhození právníci, články v novinách a zase jiní právníci… Vypadá to na dlouhý boj v bahně. Navíc bez rukavic.
Jak už jsme zdůraznili v jednom článku tento týden, žádné vyšetřování není skončené. Veškerá tvrzení jsou zatím na úrovni více či méně podložených spekulací. Nyní se Italian Sea Group, pod kterou patří výrobce jachty Perini Navi, rozhněvala na americký list The New York Times. Důvodem je článek, ve kterém citovaní experti z oboru naznačují, že na vině by mohla být konstrukce jachty. Italian Sea Group kvůli článku podala na americký deník žalobu.
Italian Sea Group uvádí, že křivka stability jachty byla schválena agenturou Maritime Coastguard Agency. Dále Italové zpochybňují experty oslovené redakcí tvrzením, že design jachty je dílem jedné z nejlepších designérských kanceláří Ron Holland. Otázkou zde je, co je dílem Rona Hollanda a co už pochází z rýsovacích prken Perini Navi. Stejnou otázku je třeba si položit i u úpravy oplachtění.
Takto zpochybňuje Italian Sea Group každé jednotlivé tvrzení, které se objevilo v článku amerického periodika. Nejvíce se ale zaměřuje na výpočty stability provedené španělskými inženýry pro NY Times. Podle Italian Sea Group je úhel náklonu jachty při větru o rychlosti 60 uzlů 18°a nabírání vody průduchy ze strojovny je tedy vyloučeno. Podle deníku k němu již při této síle větru mělo docházet. Výrobce tvrdí, že ještě při 80 uzlech větru by byl náklon jen 28°.
„Aby došlo k průniku vody do strojovny v množství 1 tuny za sekundu, jak bylo uvedeno v článku, musel by být větrací otvor strojovny zcela ponořen v hloubce cca 3 m a tohoto stavu nelze dosáhnout ani při úplném položení na hladinu,“ argumentuje firma.
Na závěr Italian Sea Group uvádí, že plně důvěřuje vyšetřování vedenému italskými úřady.
Vedle Italů vede šetření ještě britská agentura MAIB.
Ještě jedna zajímavost
Na veřejnost již dříve pronikla informace, že Italian Sea Group rozpustila svůj právní tým poté, co podal žalobu na majitelku jachty Angelu Bacares kvůli poškození dobré pověsti loděnice. Žaloba požadovala po ženě, která přišla na lodi o dceru a manžela, 222 milionů euro. Žalobu podal právník Tommaso Bertuccelli. Podle Italian Sea Group bez jejího souhlasu.