Hallberg Rassy 50 očima Magnuse Rassyho
Je prosinec 2020 a na vodu byla spuštěna první Hallberg-Rassy 50 „Rassker 50“. Začátkem roku byli pozváni mezinárodní novináři na test. Bohužel, kvůli současným omezením mnoho z nich svoji cestu zrušilo.
Test bez novinářů
Sedíme v novém modelu připraveným na test. Ale novináři nepřijeli. Musím ji proto otestovat sám. Zde jsou mé dojmy z nové Hallberg-Rassy 50.
Karbonový stěžeň s rolováním
Není to jen loď samotná, která je novinkou. Najdete na ní i první karbonový stěžeň s rolováním do stěžně od Seldén Mast. Karbonový je stěžeň, ráhno i sálingy.
Moderní přístup ke klasickému designu
Vyplutí z přístavu je s příďovým a záďovým propelerem hračka. Motor je tichý a úložné prostory na fendry a lana ohromné.
Plachty
Jachta je vybavena plachtami Elvstrøm Epex FatFurl s vlákny Pentex a dvojitou černou taffetou. Jde o tuhé plachty, s malou pružností a s dobrou životností. Hlavní plachta má velký roach díky karbonovému vyložení na vrcholu stěžně, na kterém drží zadní stěh. To je důležitý prvek pro zvýšení výkonu jachty.
Plavba na plachty
Při 8 uzlech větru z 90° dosahuje rychlosti 8,1 uzlu. Rychlost je dána kombinací dobře navržené lodě s nejnovějšími trendy v designu trupu, tvarem a polohou kormidla, tvarem kýlu, sailplanem, polohou stěžně a trimem plachet. Moderní tvar trupu je v náklonu mnohem symetričtější než tradiční trup úzký na zádi. Trup je od začátku navržen tak, aby nesl s lehkostí hmotnost lodě. Navzdory robustnosti se chová s lehkostí. Nezdá se nikdy přetížená, jako je tomu u některých lodí navržených s nízkým výtlakem, čehož se ve skutečnosti nepodařilo dosáhnout.
Plujeme proti větru na rozvlněném moři a vítr se zvyšuje, když odplouváme dále od pobřeží. Je úžasné, jak měkce proplouvá vlnami. Tvar trupu je za kýlem poměrně plochý. Ale před kýlem je trup zaobleného, téměř vejčitého tvaru. Proto naráží na vlny měkce a rovnoměrně, bez ohledu na náklon.
Je prosincový den, chladný a temný. Vítr ho dělá ještě studenějším. Za takového počasí posádka ocení sprayhood s pevným kšiltem před kokpitem.
Nižší těžiště
Karbonový stěžeň je tužší a snižuje těžiště. Výsledkem jsou menší výkyvy v předozadním směru než s tradičním hliníkovým stěžněm na rozbouřeném moři. V kombinaci s menším náklonem a lepší ovladatelností znamená, že život na palubě v těžkém počasí, nebo v jakémkoli počasí vlastně, je příjemnější. Mnozí si myslí, že karbonový stěžeň je něco pro závodní nadšence, ale ukazuje se, že má své výhody i pro cruisingového jachtaře.
Snadné refování
Plujeme proti větru, již fouká přes 20 uzlů. Loď je stále snadno ovladatelná, ale kormidla musí být vytočená. Plavba již není efektivní a je na čase refovat. Celé refování je snadno zvládnutelné od levého kormidelního kola. Povolit outhaul a zarolovat plachtu do potřebné pozice. Hydraulický outhaul má dost síly, aby byl přitáhl i v plném tahu. Gena se povolí a otěžové vozíky dotáhnou z kokpitu. Rolfok je elektrický, dotažený na stisk tlačítka. Plachty jsou zmenšené a můžeme pokračovat dále. I dotahování výtahů obou plachet, zadního stěhu, nebo kikingu je otázkou stisknutí tlačítka. Když se začneme vracet zpět mezi ostrovy, rozbalíme opět plachty a dosáhneme lehce 12,5 uzlů.
Kotvení
Je temná část roku, už brzy po 3 hodině odpoledne je tma. Našli jsme pěkné a chráněné místo k zakotvení. Vše je ovládáno od pravého kormidelního kola. Není třeba chodit na příď. Počitadlo ukazuje, kolik metrů řetězu je venku. Ovládací tlačítka jsou podsvícena a na tlačítkách je text s popisem funkce. K dispozici je i užitečné LED světlo v kokpitu.
Dvě kormidelní kola
Kokpit lze snadno uzavřít
Sprayhood je o něco delší než obvykle a je možné na něj napojit bimini a celý kokpit uzavřít a vytvořit tak krytou kormidelnu. K dispozici je velký a robustní stůl z teakového dřeva, pod kterým je tyč pro zapření nohou v náklonu. Před stolem je další vytahovací lišta, která zajišťuje dobrou ortézu nohy v přední části kokpitu. Spuštění svislých uzávěr hlavní lukny je snadné, stačí zatlačit na plynové pružiny. Není třeba hledat prostor na uložení desek.
Příjemný interiér
Celý interiér je dobře ventilován, což ale nemáme chuť zkoušet v ledovém prosincovém dni. Interiér je vyroben ze světlého evropského dubu s horizontální kresbou. Křesla a pohovka jsou potaženy šedou Alcantarou, měkkou a příjemnou na dotek.
Posadil jsem se na jedno z křesel a položil nohy na prostřední sedadlo. Přede mnou je výsuvná 50palcová inteligentní televize v salonu. Pokud ji nechcete, zmizí stisknutím tlačítka. Robustní stůl má ve středu otevírací schránku. Otočený kryt má na spodní straně korek, kterému nevadí horké hrnce rovnou z plotny. Tuhost trupu je zajištěna i bez použití přepážek. Tím se již tak prostorný trup otvírá a pocitově dále narůstá. V kombinaci se světlou horizontální kresbou dřeva, mnoha světly a bíle lakovanými dřevěnými panely na stropě působí celek světlým a prostorným dojmem.
Kuchyně
Velkorysá zadní kajuta
Zadní kabina je široká a velkorysá. Na přepážce pod kokpitem je 42palcová tenká televize. Pod jedním ze zadních sedadel v kajutě je malý trezor s kódovým zámkem. Na pravoboku je sedačka s pracovním stolem. V zadní kabině je okno, které vede přes střechu nástavby až dolů na zadní palubu.
Zadní koupelna je velká, se spoustou skříněk a samostatnou sprchou s dveřmi z akrylového skla. Ve strojovně je kombinovaná pračka se sušičkou. Tím je zajištěna tichá instalace a v případě potřeby lze jednotku vyjmout z lodi stejným způsobem, jako by bylo možné demontovat hlavní motor a generátor; skrz šroubovanou podlahu kokpitu.
Strojovna, do které vstoupíte
Rychlé nabíjení
Generátor má výkon 15 kW a má vlastní zvukovou izolaci. Baterie jsou lithium-iontové s velkou kapacitou. V přední části je sedm velkých baterií pro servis a velké spotřebiče, jako je elektrický rolování plachet, outhaul, vrátek a příďový propeler. Na zádi jsou další dvě velké lithiové baterie pro záďový propeler a elektrické navijáky.
Při nabíjení až 300 A 24 V, když je generátor v provozu, mohou být servisní baterie nabity z prázdného na plný stav přibližně za tři a půl hodiny. To je extrémně rychlé a u tradičních olověných baterií by to nikdy nebylo možné. Protože ve skutečnosti nejdete z prázdného do plného stavu, jsou nabíjecí časy ve skutečnosti ještě kratší.
Přední koupelna
Přední koupelna s toaletou má také samostatnou sprchu oddělenou skleněnými dveřmi. Dále je zde elektrický ohřívač ručníků a elektrické WC Tecma. Ovládací prvky odsolovače vody jsou umístěny uvnitř sprchy. Má obrovskou kapacitu 235 litrů za hodinu, takže není nutné aby běžel příliš dlouho.
Příďová kajuta
Pravá kabina je velká, ale přední kabina ještě mnohem větší! Odpovídá svým standardem majitelské kajutě na zádi. K dispozici jsou dvě lukny s čirým sklem na stropě a dvě okénka v trupu. Vzhledem k tomu, že kajuty jsou umístěny dále od přídě, než tomu bylo u starších jachet, jsou kajuty široké a vzdušné se spoustou úložného prostoru.
Paluba bez překážek
Koupací plošina
Koupací plošina je velká a široká. Na horním konci je teakový schod, který se hodí při nástupu z nižšího mola. To také platformu odlehčuje a usnadňuje ruční ovládání pomocí plynových pružin a zlepšuje vzhled široké zádi.
Magnus Rassy
Parametry
Délka trupu |
15,23 m |
Délka s čelenem |
16,34 m |
Délka na vodorysce |
14,80 m |
Šířka |
5,00 m |
Ponor |
2,35 m |
Výtlak |
21 000 kg |
Balast |
7 400 kg |
Plocha plachet |
131,5 / 149,5 m2 |
Výkon motoru |
110 HP |
Nádrže na palivo |
1000 l |
Nádrže na vodu |
940 l |
Design |
Germán Frers |
Cena |
12 115 000 SEK bez DPH |
Více |