Francouzi pokročili s gigantickou plachtou Solid Sail
Výška 83 metrů, plocha 1200 m². To jsou parametry pevné plachty Solid Sail francouzské loděnice Chantiers de l´Atlantique, od níž si inženýři slibují velké věci.
Ve snaze zbavit námořní dopravu pověsti špindíry neustává úsilí konstruktérů najít čistší pohony i pro ty největší oceánské kolosy. A tak se i nákladní či linkové lodě mají už brzy pohybovat vpřed díky větru.
Blíže k uskutečnění takového snu se posouvá francouzská loděnice Chantiers de l'Atlantique, která zkouší k pohonu lodí využít pevnou plachtu zvanou Solid Sail. Zmenšená varianta plachty se ukázala jako funkční, což firmě ze Saint-Nazaire pomůže s umístěním technologie na trh.
Zmenšený prototyp plachty, který je vztyčen v přístavu Sanit Nazairé, je vysoký 38 metrů s plochou 600 m². V příštím roce jej má nahradit konečná verze vysoká 83 metrů s plochu 1200 m².
V provozu námořníci nebudou moci velikost regulovat. Plachta z tuhých kompozitních materiálů se bude skládat jako obrovská harmonika. Karbonový stěžeň se bude moci sklopit o 70 stupňů, aby lodě propluly pod mosty.
"Už v průběhu vývoje jsme si uvědomovali, že tato plachta bude velmi jednoduchá na obsluhu. Původně byla navržena pro lodě přepravující lidi, tudíž se silným důrazem na bezpečnost. Pak nás ale napadlo, že takový typ zařízení by mohl být použit i na jiných lodích," uvedl Nicolas Abiven, inženýr odpovědný v Chantiers de l'Atlantique za vývoj. Jen pro zajímavost, jedná se o bývalého vynikajícího závodního jachtaře. Ve dvojici s Jean-Pierre Dickem vyhrál Transat Jacques Vabre v roce 2003.
Až bude v příštím roce vztyčena plachta v plné velikosti, bude jakožto symbol dekarbonizace námořní dopravy dobře viditelná v Saint Nazairé i v širém okolí, údajně až ze vzdálenosti 30 mil od pobřeží.
Společnost Chantiers de l'Atlantique má k dispozici 200metrovou loď Silenseas, na kterou by mohly být instalovány tři plachty Solid Sails. Očekává se, že se tak sníží emise skleníkových plynů o více než 40 procent, při zachování cestovní rychlosti kolem 17 uzlů.
Už nyní společnost jedná s potenciálními zákazníky. Předpokládané první dodávky se uskuteční do čtyř let. Na technologii loděnice pracuje od roku 2008 a do testů Solid Sail bylo investováno 18 milionů eur, které byly financovány z veřejných prostředků Evropské unie, regionů Bretaň a Pays de la Loire. Přispěla také společnost Ademe.