Dokonalá bouře
Námořní doprava je jako dobře namazaný stroj. Vše pracuje, jak má, vše se točí. To platí jen do chvíle, kdy někdo do soukolí strčí železnou trubku. To se nyní stalo v Číně.
Představte si starou mašinu z doby mechaniky složenou z ozubených kol, klínových řemenů, řemenic. Složitá mašina, která ale spolehlivě pracuje, pokud ji správně mažete.
Tak funguje celosvětový průmysl. Kolečka (továrny) se točí, klínové řemeny přenášejí pohyb dál a dál. To je doprava, která je z celosvětového měřítka zajišťována především dopravou lodní, kontejnerovou.
Celek funguje mnoho desetiletí, přidávají se další ozubená kola, mechanizmus je stále výkonnější a složitější. Najednou se ale jedno velké ozubené kolo zadrhne. Nezastaví se docela, jen zpomalí. A hrozí zastavením. Co se stane s celou složitou mašinou?
Přesně k tomu nyní dochází s nákazou koronavirusem v Číně. První, kdo je uvržen do chaosu, který znamená nesmírné problémy, je námořní doprava.
V čínských přístavech se loni otočilo 261,5 milionů TEU. To jsou menší 6 metrů dlouhé přepravní kontejnery. Čína dodává hotové produkty i nejrůznější součástky do celého světa. Kvůli koronaviru zpomalují fabriky, zastavuje se doprava. Hyunday v Jižní Koreji zastavuje výrobu, nemá díly. Ozubené kolo zpomaluje.
Kontejnerové lodě mají své jízdní řády. Plují na trasách z Asie do Evropy a zpět. Vše je nalinkované na měsíce a roky dopředu. V jízdním řádu ale najednou vypadávají zastávky. Není kam vozit, není co vozit. Nastává chaos…
Globalizace umožnila neuvěřitelné věci. Telefon dovezený z Číny stojí pár kaček, spotřeba může stále růst. Dlouho to vypadá na nebetyčný blahobyt.
Pak ale v Číně dostanou kašel a dlouho nezastavitelný stroj se sesype jako domeček z karet. A my tady určitě nejsme dost daleko, aby se nás to nedotklo…