Zajímavosti

Divoký kurz manévrů ve 40 uzlech

Včerejší kurz přístavních manévrů v Zadaru byl svižný. Neúprosní chorvatští meteorologové varovali před jugem 35 – 60 uzlů a frontou. Windy se přebarvilo do fialové. Ráno nebylo jasné, co za takové činy dokážeme.

Povedlo se toho překvapivě hodně. I když ne vše. Něco nešlo. Nebo by to bylo příliš riskantní. Například stabilizace na návětrném laně v bočním větru. Říci, že to nešlo, by byla lež. Jen riziko poškození jachty bylo příliš vysoké. Ve třicetiuzlovém bočním větru loď couvala jistě v patnáctistupňovém náklonu, bylo třeba vynaložit všechny síly a sešlápnout plyn až na dno kokpitu, aby bylo možné se udržet v zamýšlené stopě. Pak by stačila jediná chyba při brzdění a ze zádě Diany by se stala tahací harmonika. Vzhledem k tomu, že před sebou máme měsíc manévrování, by to znamenalo komplikaci.

Zkusili jsme tedy couvání v bočním větru na dané místo (bez stabilizace na laně). Ani tak nešlo o jednoduchý úkol. Vítr kradl příď rychlostí agresivní bandy rumunských kapsářů v tramvaji číslo 22. (v Praze). Ale… S trochou cvičení to všichni dali.

Následovalo jednoduché zajíždění bokem k molu zádí proti větru. Navzdory větru, který v poryvech sílil k 35 uzlům, šlo o poměrně jednoduché cvičení. K odplouvání od mola jsme používali metodu předního springu bez springu (varianta pro šikovného kormidelníka s lenivou posádkou).

Vítr dál sílil a některé poryvy atakovaly 40 uzlů. Uvnitř zadarského přístavu! Na další program jsme se chtěli přesunout do maríny. Zajíždění k molu mezi lodě. Ačkoli to zní vzhledem k numerům na windmetru odvažné, marina je vzadu krytá před větrem. Vítr u mola slábne, k lodím proniknou jen některé poryvy.

Cestou do maríny jsme si všimli zadarského převozníka, který se snažil probít na své veslici v závětří vedle trajektů proti větru. Nabídli jsme mu pomoc.

Byla to jistě dřina. Proto také přijal hozené lano. Odmítl si ho přivázat na příď. Držel ho v ruce jako Jean-Paul Belmondo ve filmu Veselé Velikonoce. Chyba! Nestál až vpředu a oranžová bárka se postavila šikmo k vlnám. Ze suchého chlapa mokrý pes během dvou vln. Také naše loď byla s vlekem obtížně řiditelná, snášelo to bokem, kormidlo občas nezvládalo vítr atakující čtyřicítku. My jsme bojovali, ale Belmondo za námi lano neudržel…

Bez lana se snažil veslovat k vjezdu do maríny. Nešlo to, za chvíli to vzdal a svoji snahu omezil na ušetření pětatřicetimetrového naleštěného motoráku, který by s oranžovým škrábancem nebyl šik.

Bylo třeba zasáhnout ještě jednou. Tentokrát jsme změnili strategii. Lano na příď a budeme couvat. Podařilo se hodit lano snášenému Cháronovi a couvali jsme rychlostí několika desetin uzlu proti větru.

Zdálo se být vyhráno.

Pak nás vítr stočil a driftovali jsme k superjachtě i s vlekem za přídí.

Plný plyn na zpátečku, kormidlo na doraz a čekáme s napětím, jak to dopadne. Dlouho nic. Nakonec jsme se dostali za vlny do mírného závětří benzínky. Vyhráli jsme. Tam Diana poslechla kormidlo. Cháron se ve vjezdu do maríny pouští a vesluje na místo, my unikáme z pasti.

Ještě jednou si vyzkoušíme 40 uzlů v zadarském přístavu a plujeme ukončit větrný den. Zajet k molu v maríně, vyvázat zkušenou Dianu (Bavaria 37 Cruiser) a konec tréninku.

Následovala oslava narozenin. Bylo Lukáše.

Dnes zase pokračujeme v kurzu. Potřebujeme ještě doladit nějaké detaily, na které včera nebyly podmínky.

Pokud byste chtěli, zbývají nám ze všech jarních termínů poslední dvě volná místa.