Novinky, Kam jet, Zajímavosti

Co zvolit v Düsseldorfu

Co by bylo, kdyby… Taková zbytečná otázka. Na veletrhu v Dusseldorfu jsem si tento zbytečný dotaz v duchu položil. Jakou plachetnici si vybrat, když bys jednu musel odvést?

Letos bylo řešení této hádanky jednodušší než před pár lety. Plachetnic zde bylo méně. V hale 17 byl místo plachetnic bazén pro vodní show na foilech i bez nich a k tomu paddleboardy a prkna kratší či delší, nafukovací či pevná, s foily i bez.

Hala 16 byla jako vždy. Kajutové jednotrupé plachetnice. A bylo jich plno. Plachetnice byly i v hale 15, ale šlo o tři katamarany a jinak se jednalo o menší lodě, obvykle bez kajuty, nebo stroje závodní.

Více, či méně běžné jednotrupé jachty jsou tedy jen v hale 16. Většinu návštěvníků přitahují velké luxusní jachty jako Swan, Hallberg Rassy, Oyster, Contest, Amel… Jsou bezpochyby krásné, skvěle zpracované, vymyšlené do detailu. Mají jen jednu vadu, cenově nejsou příliš dostupné.

Vzrušení

Mě mnohem více zaujaly menší jachty, s cenovkou bližší běžné jachtařské populaci. Jen mám rád, když nabízejí něco navíc. Zábavu, vzrušení, tedy rychlost. Líbí se mi jachty, které umožňují turistiku a k tomu skvělé zážitky, když foukne ze správného směru ta pravá síla větru.

First 36 a Pogo 36

V hale 16 byly dvě lodě, které toto zadání splňovaly. Krásný First 36 od Beneteau a Pogo 36 loděnice Structures z Bretaně. Jde o podobně velké jachty moderního designu (Pogo je mnohem starší), které jsou v porovnání s jachtami podobné velikosti velmi lehké. First 36 má výtlak 4800 kg (kratší a užší Oceanis 34.1 má 5500 kg) a Pogo dokonce ještě o tunu méně při šířce o 20 cm větší (4,00 m). Jde tedy o mimořádně lehké jachty, které jsou tvarem svých trupů vhodné pro plavbu ve skluzu a pro které nejsou rychlosti kolem 15 uzlů ničím výjimečným.

Cruiser-racer, nebo fast cruiser?

First 36 naplňuje všechny znaky jachet typu cruiser-racer (myslím nabroušený cruiser-racer). U Poga, navzdory tomu, že se jedná o výrazně lehčí jachtu, bych spíše sáhl po charakteristice fast cruiser. Roli v určení zde hraje například rozložení vinšen na palubě, nebo solidní kotevna a sklad na lehké věci typu fendrů na přídi.

V jednoduchosti je síla

Co se týče podpalubí, Pogo je více nekompromisní. Jednoduché laminátové plochy, místo těžkých dvířek jen lehké závěsy z plachtoviny na suchý zip. Žádné podlážky, chodí se po dně trupu. To ale znamená, že uprostřed překáží jedno žebro, které je třeba překročit. Díky celkové šíři trupu a speciálně velké šíři na přídi je přední kajuta mimořádně rozměrná, a to samé je možné říci o jednoduché koupelně. Salonu dominuje stůl uprostřed, pod kterým je ukrytá hydraulika sklopného kýlu. Kuchyňský kout mnoho místa nenabízí, ale vždy je to něco za něco. Dvě kajuty na zádi jsou zase překvapivě rozměrné. Z kajuty na pravoboku se leze do tunelu za motor, kde najdete krásně přístupnou veškerou elektroniku. Negativem na Pogu bude malá lednička, pro někoho velký nedostatek. Mě se pak příliš nelíbily schody v hlavní lukně. Když chtěl člověk k motoru, musel je celé nadzvednout a odložit jinam. Zvedání na pantech je jednodušší.

Líbivější interiér

  First také tentokrát využívá laminátový interiér, dřevěné prvky jsou hezčí. Řekl bych, že je líbivěji zpracován. Lednička v kostce pod hlavní luknou je větší, v zadních kajutách lze demontovat část lůžek. V koupelně se používá sklopné umyvadlo umístěné nad toaletou. Interiér Firsta je hezčí, i když není prostornější.

First je závodnější

Na palubě je First více určený pro závody. Vinšny na otěže na bocích kokpitu, část laviček demontovatelná. Na Firstu dvojice kormidelních kol, Pogo vsadilo na klasické kormidelní páky. Obě loděnice využívají pro vedení otěží geny jednoduchý a lehký 3D systém místo klasických kolejnic a otěžových vozíků.

Rozdíly

First má na palubě elegantní zapuštěné lukny bez rámů, Pogo klasické lukny s hliníkovým rámem. I když nejsou tak hezké, asi bych raději vsadil na klasiku s rámem, kvůli pevnosti.

Rozdíly najdeme také v čelenu. Na First 36 elegantní pevný čelen, na Pogu robustní vysouvací čelen umístěný na palubě.
Zatímco Pogo má sklopný kýl a ponor tak variuje mezi 120 cm a téměř 3 metry, First má pevný kýl s ponorem 2,25 metru.

Obě jachty jsou využitelné pro turistiku, dovedou plout ve skluzu a mají vynikající rychlostní potenciál. Jsou zábavné. Svojí klientelu navzdory vysoké ceně mají. Cena se u obou v rozumné výbavě pohybuje kolem 300 000 EUR. Dodání nové jachty 2024/25

Mnozí příznivci Firsta očekávají, že přijde ještě ostřejší verze Seascape. Ta by měla mít kormidelní páky, karbonový stěžeň a podobná zlepšení. Podle zástupce loděnice však byla tato verze odsunuta na druhou kolej. Úspěch modelu je takový, že není třeba nic měnit.

A nakonec, co bych si tedy z veletrhu nejraději odvezl? Je to těžká volba, ale asi by to nakonec bylo Pogo. I díky sklopnému kýlu.