Co to je weather routing a má po mě smysl?
Často na našich stránkách mluvíme o weather routingu. Především při závodech, respektive offshore závodech. Co to weather routing je a má smysl si chtít některý routingový program pořídit?
Při všech offshore závodech dnes jachtaři využívají některý z programů na optimalizaci trasy v závislosti na předpovědi počasí. Říká se tomu weather routing. Vysvětlení je jednoduché. Nejrychlejší plavba z A do B nemusí být ta nejkratší, jak si vysvětlíme na příkladu.
Jednoduchý příklad
Vytvoříme si jednoduchý modelový příklad. Máme vzdálenost mezi A a B 100 mil. Bude přecházet studená fronta. Před frontou bude vát vítr SW, za frontou NW. Pokud bych plul z A do B nejkratší vzdáleností, byla by to stále stoupačka. Těžká plavba, vlny, únava. Podaří se mi plout rychlostí 5 uzlů. V cíli B budu za 20 hodin.
Dobře, budete namítat, že zrychlení na bočák, které jsem zvolil, je vůči rychlosti na stoupačku extrémní. Je třeba to ale brát jen jako příklad. Nejsem dobrý v počtech, tak jsem potřeboval něco jednoduchého.
Podívejme se na to jinak. Vyplatila by se ta samá taktika, kdyby jachta zrychlila na bočák jen na 6 uzlů? Počty jsou jednoduché. Vydělíme 140 mil šesti uzly a vyjde nám, že v cíli bychom byli za 23 hodin a 20 minut.
Kdybychom na zaďák zrychlili na 7 uzlů, už by to bylo fifty fifty. V cíli za 20 hodin a pohodlnější trasa.
To, co jsme si tady spočítali, počítá program vytvářející weather routing. Umí počítat i s čísly, která by pro mě byla příliš složitá. Udělá mnoho výpočtů pro různé varianty trasy, ze kterých vybere nejrychlejší.
Co k výpočtu ideální trasy program potřebuje?
Již na výše uvedeném příkladu vidíte, že program pro své výpočty potřebuje minimálně dvě věci. Směr a rychlost větru v budoucnu, tedy předpověď počasí, a polární diagram lodě. Chcete-li, aby jeho výstupy za něco stály, tak přesný polární diagram a posádku, které je schopná jeho propočtů dosahovat. Na výše uvedeném příkladu, který je extrémní, je patrné, že rozdíl v rychlosti 1 uzel je příliš na to, abychom se na výpočet mohli spolehnout.
Jak to dělají závodníci
Každá loď by měla mít od designéra svůj polární diagram. Závodníci ale s novou lodí nejprve trénují, sbírají data a na jejich základě si vytváří polární diagram. Ten je tedy velmi přesný. Navíc se zohledňují i různé kombinace plachet pro různé větrné podmínky.
To samo o sobě ale pro správný výsledek nestačí. Jinak pojedete stoupačku na klidné vodě ve 20 uzlech větru a jinak na otevřeném moři na vlnách. Jinak pojedete po startu závodu a jinak, když budete unavení. Ano, vlny jsou proměnnou, se kterou je třeba počítat, únava také.
V programu je tak funkce, která umožňuje nastavit, na kolik procent budete čísla z polárního diagramu plnit.
Vidíte, že do přesného výpočtu se vstupuje s mnoha nepřesnými faktory. Čím jsou přesnější, tím více můžeme věřit výsledku, čím více je nepřesností, tím více se výsledek blíží věštění z křišťálové koule.
U jakých lodí roste význam weather routingu?
Jak bylo patrné v příkladu na začátku článku, význam správně zvolené trasy roste s akcelerací lodě po odpadnutí. Jinými slovy u sportovních lodí. Pluje-li naše jachta na stoupačku 5 a na bočák 6, délka trasy bude nejdůležitějším faktorem. Čím více jachta akceleruje na bočák, tím důležitější je rychlost a méně důležitá uplutá vzdálenost.
Do Chorvatska mezi ostrovy?
Má smysl program na weather routing pro plavby v Chorvatsku mezi ostrovy? Myslím rekreační plavby. Poplujete-li ze Zadaru do Dubrovniku, již může program pomoci. I když… Je tu strašně proměnných. Cestou je plno ostrovů, které mají vliv na směr a sílu větru. Předpověď je jedna věc a realita jiná. Je to tedy nepřesnost, která může celý precizní výpočet poslat do háje.
Vezmeme-li dále v úvahu, že takto dlouhou nonstop plavbu dělám jednou do roka, že velmi často jsou podmínky tak čitelné, že bych zvolil stejnou trasu jako program, a že jeho cena není zanedbatelná, tak bych řekl, že se to asi nevyplatí. Je to hezká hračka, ale za ty prachy?
Je třeba s programem rozumět meteorologii
Má-li mít použití programu smysl, je třeba meteorologii rozumět. Proč? Protože předpověď je stále jen předpověď a realita se může lišit. A my musíme být schopni vědět, co se děje v reálu, jakou to má souvislost s předpovědí. Že třeba fronta přišla rychleji, než se předpokládalo, že už je to teď, a je třeba otočit a nečekat ještě půl hodiny. Nerozumíme-li předpovědi, jsou v některých případech doporučení programu bezpředmětná.
Program na weather routing je výborná pomůcka ve správných rukou. Mnohdy ale může jít jen o zbytečně vyhozené peníze. Obávám se, že nezkušenému jachtaři příliš nepomůže.