Testy

Beneteau First 24 pro milovníky rychlosti

Rychlost je zábavná a dokáže potěšit i ty, kteří ji primárně nevyhledávají. Jachta First 24 vykouzlí úsměv na tváři svojí chutí jet, svým sportovním charakterem. Přitom jde o loď, kterou snadno odtáhnete k moři za automobilem a můžete ji využít i u nás. 

Se zvyšováním rychlosti v každém sportu, jachting nevyjímaje, jsou spojeny zvyšující se nároky. Nároky na finance kvůli lepším a dražším materiálům. Na fyzickou kondici kvůli větším silám spojeným s ovládáním rozměrnějších plachet. Na větší znalosti a zkušenosti nutné ke zvládnutí výkonnější lodě, nebo na vyšší sehranost a secvičenost posádky. Jen málokomu se podaří všechny výše jmenované aspekty sladit dohromady, a proto pro většinu hobby jachtařů zůstává oblast vyšších rychlostí a kontinuální plavby ve skluzu prakticky nedostupnou. Berou ji spíše jako doménu lodí s profesionálními závodními posádkami. Jsou tu ale turistické jachty, které toto vše umožňují.

Můžete namítnout, že ve skluzu se krásně svezete na kterékoliv výkonnější dinghy nebo katamaránu, ale ruku na srdce, u většiny z nás se s přibývajícím věkem úměrně snižuje přitažlivost oblékání neoprenu a napřimování převrácené lodě.

Uprostřed trojice

Naštěstí se ve slovinské firmě Seascape (dnes patří do skupiny Beneteau) našel tým, který svými loděmi narušil zavedené pořádky a přiblížil rychlou skluzovou plavbu na kýlové lodi i nepříliš zkušeným amatérům. My se tentokrát podíváme na 7,3 metru dlouhou Beneteau First 24.

Řadí se svojí velikostí do středu mezi First 18 a 27 (původně Seascape 18 a 27). Platí pro ni to samé, co pro ostatní dvě – je pojata jako performance cruiser a ne jako čistý racer a nese společný znak celé trojice. To je absence zadního stěhu i pohyblivých zadních stěhů. Z této konfigurace takeláže vyplývá možnost použití výkonné hlavní plachty typu square top, která je spojená s velmi jednoduchým ovládáním.

Maximalizace vodorysky a rychlosti

Začneme ale obecným popisem. Laminátové části jsou ze sendviče vinylester/sklo a pěnového jádra.  Trup s délkou 7,29 m s kolmým klounovcem i zrcadlem dosahuje maximální délky na vodorysce. Má výrazný outor a ve značné části délky prakticky kolmé boky. Maximální šířky 2,50 m je dosaženo od cca. poloviny lodě až po zrcadlo.

Kokpit

Kokpit je otevřený a široký, nemá lavice – sedí se přímo na boku paluby. Pod ním se nachází velký úložný prostor dosažitelný dvěma luknami. Do kokpitu se dá umístit skládací stolek, který se dá použít i v interiéru – není ovšem v základní nabídce. Koše a relingové sloupky (po dvou na každé straně) mají výšku 30 cm a tedy jenom jeden reling.  Dva kormidelní listy jsou jednoduše vyjímatelné z knih zavěšených na zrcadle. Knihy jsou pomocí táhel vedených nad podlahou kokpitu spojeny s kormidelní pákou a na páku je připojena vysouvací pína.

 

 

 

Až na pláž…

Sklopný kýl je zcela zatažitelný do skříně v trupu pomocí kliky, šnekového převodu a lana. Může být ve spodní poloze zajištěn střižným kolíkem. Zatažitelnost kýlu, vyjímatelnost kormidelních listů a konstrukce dna umožňují přistávání na plážích.

 

 

 

 

 

Deck hardware

Na palubě najdeme dvě vinšny Harken STA20 po stranách hlavní lukny - výtahy a refy k nim vedou přes záseky Spinlock. Za záseky jsou umístěny kladky po jedné na každé straně. Tyto kladky umožňují jednoduše přehazovat výtahy na protější vinšnu, pokud je ta správná zrovna obsazená otěží.  Kiking (12:1), cunningham (8:1) a outhaul (8:1) míří od stěžně do klem před hlavní luknou. Do klem po straně nástavby jsou také umístěny tackline a vysouvání čelenu.

Otěže geny prochází kladkami na krátkých kolejničkách na nástavbě. Všechna zatím zmíněná lana jsou lehce dosažitelná z místa u hlavní lukny.  Zužované otěže genakru vedou klasicky přes první kladku na zadním koši k ráčnové kladce na zadním relingovém sloupku a do klem na stranách kokpitu. Hlavní otěž s poměrem 6:1 má zadní vedení a do ruky se vám dostane přes otočnou kladku s klemou na podlaze kokpitu. Kladky jsou převážně značky Ronstan.

Karbonový stěžeň o délce 10 m má jeden pár sálingů, karbonové ráhno je dlouhé 3,5 m a karbonový čelen, vysouvatelný trochu netypicky přímo v ose lodě, měří 2 m.

V podpalubí

Interiér nabízí jeden trochu spartánský spojený prostor s dvoulůžkem v přídi a dvěma lůžky/lavicemi po stranách kýlové skříně. Tato dvě lůžka se dají spojit do jednoho pomocí panelů s matracemi  zasunutými pod kokpit. Vnitřek lodě je dobře prosvětlený luknou před stěžněm a bočními okénky v bocích nástavby. Značná část prostorů pod lůžky je vyplněna pěnou k zajištění vztlaku a plovatelnosti i v případě zatopení vodou. Nenabízejí tedy mnoho místa na uložení věcí. Na svoje věci si ale můžete doobjednat praktické zavěšovací tašky. Jsou vyjímatelné, můžete je odnést ke kufru od auta, naskládat do nich vše potřebné a plné instalovat do lodi. Šikovné řešení.

Podlahu narušují žebra zajišťující pevnost trupu. Brzy si na ně zvyknete. Příjemná je pěnová guma, která je mezi žebry na podlaze. I když je voda chladná, guma hřeje do nohou a je měkká.

Oplachtění

V základu se jako hlavní plachta nabízí laminátka z pentexu o ploše 24 m2 se dvěma refy, rolovací kosatka 16 m2 s vertikálními spírami ze stejného materiálu a částečný genakr z norlonu o ploše 63 m2. Všechny plachty jsou od North Sails. Jako extra se nabízí klasická kosatka, menší klasická kosatka, Code5 o ploše 40 m2. Motor můžete použít buď spalovací do 6 hp nebo ekvivalentní elektrický. Přidělává se na jednoduchý demontovatelný držák na zrcadle.

Plavební vlastnosti

First 24 se na vodě vyznačuje velmi snadnou ovladatelností, ochotou k rychlé plavbě a vhledem k rozměrům i značnou stabilitou. Jeho takeláž a vůbec celková konstrukce působí jako velmi vyvážený celek a od posádky nevyžaduje nijak zvláštní erudici ani fyzickou zdatnost – vinšny používáte pouze na finální dotažení výtahů a kosatkových otěží, jinak je vše zvládnutelné rukou.

Jachta je velmi předvídatelná a nezáludná a ani ve větších náklonech nenastává díky dvěma kormidelním listům žádný problém. Se základním oplachtěním se dá v klidu ovládat v jednom člověku a věřím, že při použití autopilota a rolovacích Code5 a genakru by ani další oplachtění nemělo být velký problém. Myslím samozřejmě za rozumného větru. Ve 20 uzlech skutečného větru můžete podle ostrosti bočního/zadobočního kurzu počítat s vlastní rychlostí 12 až 13 uzlů.  

Tříčlenná posádka je zcela dostačující i pro trochu toho závodění. Na předních kurzech vás samozřejmě omezuje délka (nicméně ve svěžím větru nejsou rychlosti přes 6 uzlů problém), ale co na nich oproti větším lodím ztratíte, velmi pravděpodobně rychle doženete po větru. Primárně se jedná o rychlý cruiser, na který můžete klidně vzít děti nebo přátele, pro které je jachting neznámý.  Ponor se dá z původních dvou metrů snížit až na téměř neuvěřitelných 25 centimetrů (existuje i verze 1,1/0,35m). Je to tedy loď přímo určená pro návštěvy zátok, pláží, rybářských vesniček nebo vůbec míst většině jachet nedostupných.

Výkon

 Ještě se ale trochu vrátím k výkonu  – chtěl jsem si First 24 srovnat s nějakou podobnou lodí a nakonec jsem při zvážení délky, šířky, výtlaku a plochy plachet jako nejpodobnější našel Melges 24. Vzal jsem dva základní údaje poukazující na potenciál lodě: koeficienty SA/∇ (plocha plachet/ objemový výtlak) a LWL/∇ (délka/objemový výtlak). Pro neznalé – u obou platí čím větší, tím lepší a obecně se považují lodě s SA/∇ nad 22 a LWL/∇ nad 7,5 za velmi výkonné. Ale zpět ke srovnání Melges má SA/∇  38,6 a LWL/∇  7,9 zatímco First 41,8 a 7,47. Zde vidíte, že z hlediska výkonu se jedná o srovnatelné lodě. Z pohledu uživatele se ale určitě nedá tvrdit, že je Melges pohodová loď vhodná na rodinný výlet po zátokách.

Závěrem

First 24 je nevelkou lodí s velkým sportovním potenciálem, která potěší rychlostí ve slabém i silném větru. Pro mnohé budou rychlosti dosažené na této jachtě jejich životními rychlostními rekordy. Cenou za rychlost je pak spartánštější interiér vhodný spíše pro mladší jachtaře. Vyšší cena je dána i použitím karbonových kulatin na takeláž již v základním provedení. Obvykle se za karbon hodně připlácí.

Parametry

Délka celková/na vodorysce                        

7,29 m

Šířka max.                                                        

2,50 m

Ponor                                                                 

2 m/0,25 m

Výtlak                                                                

960 kg

Váha kýlu                                                          

320 kg

Plocha hlavní plachty

24 m2

Plocha kosatky

16 m2

Asymetrický spinaker

62 m2

CE kategorie                                                     

C

Design                                                                 

Manuard YD, GIGODESIGN

Cena                                                                    

55 080 EUR bez DPH

Více informací

www.bemexboot.cz