Tlakový gradient je…
Co to je tlakový gradient a proč je takové málo říkající sousloví pro jachtaře důležité? A proč se tím zabýváme zrovna dnes?
Horizontální tlakový gradient je pokles tlaku vzduchu ve vodorovném směru na jednotku vzdálenosti. Vyjadřuje se v hekopascalech na 100 km. Zjednodušíme-li to do řeči běžných hominidů, kteří se vydávají na plavby po moři, jedná se o rozdíl tlaku vzduchu, který na synoptické mapě zobrazují izobary. A čím blíže u sebe izobary jsou (čím jsou hustější), tím vane silnější vítr.
Proč se o tom bavíme právě dnes?
Vidíte Azorskou tlakovou výši, která je roztažená od severovýchodu USA, až po Francii, respektive až k nám, řekněme až do Černé na Lipně (to je ta hnědočervená barva). Atmosférický tlak v centru výše je 1053 hPa. To už je pořádná výše.
A nyní zamíříme na sever k Islandu. U západního pobřeží ostrova je střed tlakové níže s tlakem 984 hPa (modrá). To není nic výjimečného. Rozdíl tlaku mez Azorskou tlakovou výší a touto níží však je úctyhodný. To je téměř 70 hPa. Na necelých 2000 kilometrech, tedy na necelých 1100 námořních mílích. To je zatracený sešup. Po přepočtu na 100 km je průměrná hodnota tlakového gradientu mezi těmito dvěma útvary 3,5 hPa/100 km. V místech, kde je gradient největší, je to skoro 5 hPa na 100 km.
No a podíváme-li se na důsledek tlakového gradientu, který nás obzvlášť zajímá, tedy vítr, uvidíme, že na celém severním Atlantiku, od Ameriky do Evropy, fouká mezi 40 a 50 uzly v poryvech. A vítr bude v nejbližších hodinách ještě sílit, až k 70 uzlům v poryvech.
V předvánočním čase bude i u nás povětří velmi, ale velmi čerstvé.