Technika plavby

Stabilizace jachty na jediném laně

Na kurzech přístavních manévrů se často potýkáme s problémy při stabilizaci jachty na jediném laně. Na záďovém laně, či na příďovém springu. Při takovém stání je třeba si uvědomit, že druhé lano nahrazuje motor (a kormidlo, samozřejmě).

Jednoduchá situace. Zajedeme bokem k molu, chytíme si záďové lano a na tomto laně chceme jachtu u mola stabilizovat. Bez příďového lana.

Záďové lano

Je to snadné. Příďové lano, které drží jachtu, aby se nemohla posunout dozadu a nemohla se vzdálit od mola, nahradíme motorem. Zařadíme přední chod (pak nemůže jachta couvnout) a stočíme kormidlo k molu (pak se nemůže příď vzdálit od mola). Tah příďového lana jsem nahradil tlakem motoru. Po celou dobu musí být samozřejmě zařazena rychlost, tedy přední chod. Je-li jachta takto stabilizovaná, může kormidelník odejít na příď uvázat příďové lano. 

Toto platí pro jachtu s jedním listem kormidla. U jachty s dvojicí kormidelních listů bude do značné míry manévr fungovat také. Svoji roli bude hrát páka vzniklá mezi vazákem, na kterém je jachta uvázaná a lodním šroubem.

Příďový spring

Stejně můžeme jachtu u mola stabilizovat na příďovém springu. Stojíme u mola, máme natažený jen příďový spring. Abychom ho udrželi napnutý, musíme zařadit přední chod motoru. Ale pozor, v té chvíli se začne od mola vzdalovat záď. Abychom jí v tom zabránili, stočíme kormidlo od mola. Prop wash (proud vody na kormidle) zajistí udržení zádě u mola. 

Pozor, bude-li spring krátký, nepodaří se nám přes vyklenutí přídě dostat záď až k molu.

Toto platí na jachtě s jedním listem kormidla.