(Skoro) každý může mít svou jachtu IMOCA
Jachting není jedinou oblastí, v níž technologie použité v top levelu postupem času propadávají i do segmentu pro obyčejné smrtelníky, v tomto případě tedy ze závodního jachtingu do turisticky-rekreačního. Dobrým příkladem této praxe je jachta Finot-Conq 56 postavená loděnicí Knierim Yachtbau.
Zkrácené označení lodi FC 56 může sloužit nejen jako zkratka bretaňské kanceláře Finot-Conq, která navrhla design, ale také jako zkratka spojení Fast Cruiser. Jde totiž o velmi rychlou loď, alespoň podle tvrzení redaktorů německého Yachtu.
Podle redaktorů Yachtu se jedná o skutečné zjevení a pro toho, kdo vstoupí na palubu, už svět nikdy nebude stejný jako předtím. Vše ostatní bude ve srovnání s touto jachtou blednout.
V zásadě byla loď postavena podle stejných premis jako moderní IMOCA. Jediný podstatný rozdíl je ve snazším ovládání - přeci jen se bavíme o cruiseru.
Jako pírko
Za nízkou hmotností je celouhlíková sendvičová konstrukce s pěnovým jádrem Corecell vyznačující se vysokou pevností. Uhlík je použitý všude, včetně kormidel, vinšen, batyst či garáže na člun. U stěžně, ráhna, záďového koše, držáků bimini či kormidelních kol je to samozřejmost. U obzvlášť namáhaných dílů, jako je pata stěžně je použit dokonce high modulus karbon. Co už působí jako dekadence, je použití karbonu na zábradlí, umyvadla a toalety.
Od speciálů určených pro oceánské závody se trup liší tím, že nemá foily a kýl není naklápěcí do stran, pouze sklopný dozadu kvůli zmenšení ponoru v přístavech. Příď je plná a zaoblená, což zajišťuje veliký vztlak a neboří se do vln. Boky se směrem vzhůru zužují, čímž se zvyšuje tuhost trupu. Záď je rovná a usnadňuje přechod do skluzu.
Vedle náležitostí pocházejících ze světa závodního jachtingu pak jachta přirozeně skýtá řadu praktických řešení pro turistický provoz. Designér David de Premorel například obětoval zadní stěh, aby nepřekážel hlavní plachtě typu square top. Loď nepotřebuje ani pohyblivé zadní stěhy, pouze napínatelné boční stěhy.
Výkon za všech okolností
Zážitek je i plavba pod genakerem o ploše 250 metrů. Plně obsazená loď s plnými nádržemi si razí cestu vlnami se zdviženou přídí bez potíží 16uzlovou rychlostí.
Podobný adrenalin lze zažít i na palubách jiných jachet, tady je ale dojem umocněn komfortem a prostorem. Výkon je tu sklouben s luxusem způsobem, jenž lze těžko nazvat kompromis - neubíralo se totiž z ničeho. I v interiéru je znát posedlost výkonem - například palubní pračka sice pojme jen zhruba polovinu toho, co pračka v běžné domácnosti, váží však třetinu.
Parametry
Celková délka 18,90 m
Délka trupu 17,10 m
Šířka 5,24 m
Ponor 4/1,65 m
Plocha plachet (zadobok) 357 m
Plocha plachet (předobok) 197 m
Výtlak 11,9 t
Motor Yanmar 80 hp
Více zde