Technika plavby

Refování jedním lanem

Je refování hlavní plachty jedním lanem kladem, nebo záporem jachty? Mám si tento systém přát, nebo se mu mám vyhnout?

Již pár let je u plachetnic s klasickou hlavní plachtou používáno refování jedním lanem. Systém je vydáván za klad lodí, které jsou jím vybaveny. Stačí při refování dotáhnout jediné lano, a nemusíte z kokpitu…

Já to tak nevidím. Tento systém se mi nelíbí...

1 - Aby byla hlavní plachta dobře zarefovaná, je třeba, aby byl pořádně dotažený přední lem i outhaul – tedy refovací lano. V silném větru obvykle potřebujeme, aby plachty byly plošší, aby jachtu méně nakláněly. Toho dosáhneme právě maximálním dotažením. 

Nyní si představte refování jedním lanem. Dotahujete jedno lano a dotahuje se najednou přední i spodní lem plachty. Přes několik kladek… Není snadné takto dokonale dotáhnout vše, co potřebujete. Hádám, že se vám to nikdy nepodaří tak, jako při klasickém refování, kdy jde přední lem na hák na goosenecku (kování, kterým je ráhno upevněno ke stěžni) a refovací lano plní funkci outhaulu. Refujete-li jedním lanem, vždy skončíte s více či méně, baňatou plachtou. A to je přesně to, co v silném větru nechcete.

2 – Dále je zde argument, že při refování jedním lanem nemusíte opustit kokpit. Nemusíte, ale nejspíš budete mít špatně zarefováno, nebo dokonce plachtu poškodíte.

Proč? Refovací lano stahuje plachtu k ráhnu. Jak u stěžně, tak i vzadu na ráhně. Záhyby plachty přitom budou mít tendenci, zůstat skřípnuté refovacím lanem. Jsou přitom dvě možnosti. Buď ref málo dotáhneme a se záhyby plachty se nic nestane. Tvar plachty ale nebude takový, jaký by měl být. Druhou možností je, že vše dotáhneme z kokpitu, na maximum. S největší pravděpodobností se však volné záhyby plachty přimotají pod lano někam, kam nemají. Výsledkem bude, že se plachta prodře, nebo jinak zničí napnutým lanem.

Tedy i při refování jedním lanem budete muset jít ke stěžni a plachtu při dotahování kontrolovat a usměrňovat. A kontrolovat budete muset i plachtu na ráhně. Tato výhoda tedy neplatí… 

Myslím, že klasickým refováním vpředu na hák na goosenecku (případně speciálním lanem pro přední lem a vzadu samostatným refem) dosáhneme lepších výsledků mnohem jednodušeji.