Moderní jachty svou prostorností výrazně zastiňují starší modely stejné velikosti. Jeanneau má v nabídce novou 380, která i díky velmi široké přídi na úrovni paluby zase posunula vnímání vnitřního prostoru na docela jinou úroveň.
Jedním z nových modelů firmy Jeanneau pro rok 2022 je Sun Odyssey 380. Společným úsilím Marka Lombarda, Jean-Marc Piatona a domácího týmu Jeanneau vznikla loď dnes moderních tvarů, tedy se širokou zádí, výrazným outorem a integrovaným čelenem. Designéři přidali dokonce negativní sklon přídě, ten má ale pouze estetický účel.
Walkaround
Na první pohled si všimneme, že je zde uplatněn koncept „walkaround“, typický pro větší modely řady Sun Odyssey. Někdo na něm oceňuje komfort při pohybu mezi přídí a zádí, pro mne osobně je jeho přidanou hodnotou možnost, pořádně se postavit k ovládání vinšen. Jde o nezvykle řešenou boční palubu, která se k zádi snižuje a bez jediného schodu přechází v podlahu kokpitu. Výhoda pro pohyb po palubě, nevýhoda ve chvíli, kdy na palubu vlétne vlna. Na druhou stranu kdo dnes pluje v podmínkách, kdy na palubu létají vlny?
Co také odlišuje SO 380 od ostatních lodí této kategorie je absence zadního stěhu, která umožňuje používání square top hlavní plachty. Stežeň je dostatečně stabilní s bočními vanty a sálingy do V a zadní stěh není proto třeba.
V kokpitu
Jinak je opticky vše více méně ve standardu dnešní doby. K němu patří velká sklápěcí plošina s integrovaným skládacím žebříkem, ze které vstoupíme do rozměrného kokpitu. Ten má pro dnešek opět tradiční uspořádání se dvěma menšími kormidelními koly, která ovládají dva kormidelní listy. Hned na zádi najdeme úložný prostor, do kterého se pohodlně vejdou třeba fendry. V jeho pravé části, otevřené do zrcadla se nachází záchranný ostrůvek. Samozřejmostí je skládací stůl.
Po obou bocích kokpitu jsou poměrně dlouhé a široké lavice. V dosahu kormidelníka jsou primární vinšny, ke kterým jsou vedeny otěže geny (popřípadě Code 0) a hlavní plachty. Kvůli nutnosti v některých připadech používat jednu vinšnu pro obě otěže zároveň, jsou na nich stopery. Není tomu tak při použití samoréčkovací kosatky, ale k tomu se ještě vrátíme později.
Na střeše nástavby po obou stranách hlavní lukny nalezneme pár servisních vinšnen ovládajících běžnou sadu výtahů, kiking, refy atd. Před nimi jsou samozřejmě stopery. Počet závisí na konfiguraci oplachtění. Pokud budeme pokračovat na příď, najdeme zde rolfok geny nebo kosatky a čelen s tack line a kotvu. Drobnou zajímavostí je, že příďová kajuta má dvě lukny, ze kterých je ta menší umístěna nesymetricky na levé straně nástavby a šňůra rolfoku se kolem ní pomocí průvlaků trochu klikatí. Obecně je třeba poznamenat, že na lodi bylo mnoho kladek nahrazeno průvlaky nebo kluznými očky. Osobně to považuji za plus. Podobná řešení lze najít i na závodních jachtách.
Podpalubí
Z paluby a kokpitu se teď přesuneme do interiéru. Uspořádání podpalubí je klasické. Salon má tradiční uspořádání s kuchyní a U lavicí na levoboku. Dále je zde prostorná koupelna se záchodem. Navigační stolek je zády ke směru jízdy a navazuje na něj rovná lavice na pravoboku. Protože trup si zachovává mimořádnou šířku ještě daleko na příď, je salon vzhledem k velikosti jachty velmi široký. Skládací stůl se dá snížit a vytvoří se tak skromné dvoulůžko. Spolu se sedačkou na pravoboku se mohou vyspat v salonu až 3 osoby, na lodi celkem 9 osob (v případě tříkajutové verze).
Kajuty jsou nabízeny ve čtyřech konfiguracích. Mohou být dvě nebo tři, s jedním nebo dvěma záchody. V případě dvou kajut je záďová kajuta na levoboku, na pravoboku najdeme sklad. Pokud se rozhodnete pro variantu se záchodem také v příďové kajutě, přijdete o velkou skříň v kajutě. Pod lůžkem vpředu se nachází nádrž. V záďových kajutách na levoboku jsou baterie a na provoboku opět nádrž. Ve všech kajutách jsou samozřejmě dvoulůžka o velikosti, kterou lze v této kategorii očekávat. V případě dvoukajutového uspořádání získáme v záďové kajutě ještě větší lůžko.
Takeláž a kýl
Vraťme se ale k oplachtění, tedy k tomu, co je alespoň pro některé na plachetnici tím nejdůležitějším. Opět se nabízí v několika variantách. Od nejméně výkonné se samoréčkovací kosatkou a rolovací hlavní plachtou až po nejvýkonnější s genou a squaretop hlavní plachtou. Na méně ostré kurzy je samozřejmě možné přidat Code 0 nebo genakr.
Zatím jsem se nezmínil o tom, že v nabídce jsou tři kýly – standardní s ponorem 2 metry, mělkým s ponorem 1,56 metru a sklápěcím s ponorem 2,7 – 1,29 metru. U poslední zmiňované varianty se počítá s možností „beachingu“ tedy stání při pomoci dvou bočních opor na sklopeném kýlu na dně při odlivu. Tato dovednost bude atraktivní v oblastech s rovným dnem a citelnými přílivy a odlivy, ale v nejčastějších „českých“ oblastech plavby Chorvatsku nebo Řecku se příliš neuplatní. Přesto i na těchto místech sklápěcí kýl nabízí značnou výhodu. Ponor 1,29 metru umožní kotvení nebo vyvázání se tam, kam už se valná většina jiných nedostane.
Rychlé, velmi rychlé
Podle programů na predikci rychlosti je sklápěcí kýl pro SO 380 tou nejvýkonnější a nejrychlejší variantou. Výrobce udává, že v 25 uzlech by na zadoboční kurz měla loď s výkonnou verzí oplachtění dosáhnout rychlosti přes 11 uzlů. Na první pohled se zdá tento údaj být poněkud optimistickým ale je pravdou, že testovaná loď s rolovací hlavní plachtou a genakrem dosahovala při větru kolem 20 uzlů rychlosti přes 9. Na stoupačku 45° na vítr to bylo k 7 uzlům, na bočák jsme přesahovali 8,5 uzlu. Je znát, že Marku Lombardovi se opět povedl velmi jezdivý trup.
Ovládání plachet se trochu liší dle použité konfigurace. U samoréčkovací kosatky vedou její otěže k servisním vinšnám na střechu nástavby a na primární vinšny vede pouze otěž hlavní plachty. Ta je vedena „německým“ stylem tedy je průběžná a po obou stranách. Bohužel, jak je běžné u lodí podobné kategorie, její kladky jsou na ráhně uchyceny cca. 20 cm za kikingem, takže manipulace s hlavní plachtou bude obtížná a nedovolí příliš jemné vyladění. Jedná se samozřejmě o úlitbu volnému kokpitu, ale podle mne je to při parametrech této lodě škoda.
Jak jsem uvedl dříve, otěže geny vedou na primární vinšny, takže bude někdy potřeba jednu z otěží geny nebo hlavní plachty zaseknout do stoperu. A abych nezapoměl, hlavní plachta se roluje na stěžni. Otěže kosatky nemají kladky ale prochází skrz tzv. low friction ring a je tedy možné jejich 3D ovládání. Jde o řešení, které je běžné na závodních jachtách. Otěže Code 0 nebo genakru vedou také přes low friction ring na primární vinšny. A jak bylo uvedeno dříve, na primární vinšny dosáhne i kormidelník, takže může sám zabránit třeba případnému spinoutu.
Závěrem
Sun Odyssey 380 je příjemnou lodí s velmi dobrými výkony. Nabízí komfort odpovídající své třídě, hodně prostoru a snadné ovládání. V „nejnižší“ konfiguraci ji bez problémů zvládne i nezkušený jachtař, v „nejvyšší“ nad ní neohrne nos ani bývalý závodník. Je otázkou, jestli se v nějaké ostřejší verzi prosadí i do charterů a jestli si ji bude moci vyzkoušet širší jachtařská veřejnost. Loď by si to určitě zasloužila a věřím, že by si našla spoustu příznivců.
Parametry
Délka s čelenem 11,75 m
Délka bez čelenu 11,22 m
Délka na vodorysce 10,71 m
Šířka 3,76 m
Výtlak 6896 kg
Ponor standardní kýl 2,00 m
Ponor mělký kýl 1,56 m
Ponor sklopný kýl 2,7 – 1,29 m
Motor Yanmar 29 Hp
Nádrže na naftu 130 l
Nádrže na vodu 330 l
Plocha plachet 63,40 m2
Kategorie A8/B,C,D/10
Cena 171 900 € bez DPH
Více zde.