Technika plavby, Motorové jachty
Najít správné místo na kotvu
Připlujete na jaře do prázdné zátoky a můžete si vybrat, kde budete stát. Všude je plno místa. V létě bude situace složitější. Jak najít správné místo?
Byli jste někdy v létě v Itálii? Víte jak vypadají zátoky kolem Elby? Důležité je, najít místo, kde kotva alespoň propadne na dno. A stejné je to koneckonců už i na Jadranu. Tisíce charterových a soukromých jachet hledá místa, kde prožití letních dnů bude nejatraktivnější. Před lety byla divočina v přístavu ve Hvaru, pak to byly zátoky na Pakleni otoci. Dnes už je plné skoro vše.
Duben
Podívejte se na první obrázek. Takto to vypadá, když do podobné zátoky připlují 4 lodě. Každá si najde své místo a ani když se bude vítr točit, se jejich dráhy na kotvě nebudou překrývat. Ideální stav. Ve Středomoří podobnou situaci najdete někdy brzy na jaře, v absolutně neatraktivní lokalitě, nebo v utajeném místě, které ještě širší veřejnost neobjevila (kde je takové?).
Květen
Místo začátku dubna je tu ale najednou květen a situace se zahušťuje. Více a více mořechtivých suchozemců vyrazilo na jih a zátoky se pomalu plní. Další parta už musí na kotvišti vyplnit méně vhodná místa. Kruhy, ve kterých se jednotlivé lodě budou pohybovat při změně směru větru, se začínají překrývat. Stále je ale místa dostatek a není problém zakotvit.
Červen
Konec června a blíží se prázdniny. Na hraničních přechodech se začínají tvořit fronty, v marínách je znát, že toto bude dobrá sezóna. Na naše kotviště se blíží další parta. To, co se v květnu zdálo být plné, má v červnu ještě rezervy. Kam ale nyní hodit kotvu? Ideální jsou místa mezi loděmi 1 a 2. Hodíme-li kotvy mezi loděmi, vypadá to sice v první chvíli, že jsme blízko, jak ale vypouštíme řetěz, vzdálenost se prodlouží a místo se najde.
Ferragosto
A je tu začátek srpna. Italské celozávodní dovolené. Ferragosto. Vrchol sezóny. Tisíce lodí už nehledají prázdné zátoky. Už jim stačí zátoka, do které se vejdou. Bezpečná vzdálenost se v hlavách skipperů zkracuje na minimum. Je to boj o životní prostor. Dobře se v tuto dobu na moři cítí ti, kdo nemají rádi samotu.
Kam ale hodit kotvu? Zdá se, že v zátoce už žádné místo není. Chyba, ještě se najde. Podívejte se, jak statečná fialová parta naházela kotvy pod zádě již zakotvených lodí, nebo přesně mezi ně. Hodím-li kotvu někomu pod záď, bude se sice tvářit vyděšeně, ale jakmile zacouvám, je vše v pořádku.
Co změna větru?
Změna větru není na kotvišti velký problém. Otočí-li se vítr, otočí se nejen jedna loď, ale všechny lodě na kotvišti. Horší je bezvětří, kdy může být každá jachta postavena jiným směrem. A to již může být nebezpečné. Zvláště, pokud do toho tu a tam foukne nějaký kozí dech. Pokaždé z jiného směru. Tehdy může k ťukancům dojít. K nebezpečným situacím dochází například tam, kde stojí vedle sebe plachetnice a motorové čluny. Plachetnice je nízká a má pod hladinou kýl, motorová loď je vysoká a pod hladinou téměř plochá. Každá z těchto lodí se při změnách větru chová jinak.
Cítím se na plném kotvišti bezpečně?
To, že takto kotviště v létě vypadají, ještě neznamená, že je to dobře. Že jde o bezpečné stání. Pokud by všechny lodě měly vypuštěno stejné množství řetězu a všechny kotvy by držely, tak možná. Většinou tomu ale tak není. A jakmile přijde v noci bouřka, je o zábavu postaráno. Bouchance, ťukance, škrábance, nadávky a kauce v p….i. Taková je letní realita v dovolenkovém ráji na jihu Evropy.
Zítra se podíváme, proč je dobré, pokud všichni na kotvě dodržují stejná pravidla.