Moderní prvky na turistických jachtách
Od turistické jachty očekávají její majitelé především pohodlí. S tím přímo souvisí i prostor na palubě a v podpalubí. Rychlostní potenciál lodě není primární, ale na druhou stranu mnozí z majitelů rychlou plavbu dovedou ocenit.
U závodních speciálů, jako jsou lodě IMOCA, Class 40, nebo Classe Mini, jsou naopak primární výkony. Vše ostatní jde stranou.
Z výše uvedeného se zdá, že najít mezi těmito dvěma přístupy společný průnik, je téměř nemožné. Není to pravda, průniků je celá řada.
Šířka
Závodní jachty výše zmíněných tříd se vyznačují extrémně širokými trupy. Zprvu jen na zádi, ale dnes se velmi výrazně rozšiřují i přídě těchto jachet. Větší šíře znamená větší stabilitu a vyšší stabilita zase vyšší rychlost (zjednodušeně). Zde je jeden z průniků mezi závodními a turistickými jachtami.
Velká šířka trupu se hodí i turistickým jachtám. Velká šířka znamená více prostoru. Stejný rys trupu tak má docela jiný důsledek.
Podívejte se na Sun Odyssey 490. Trup jachty je široký 4,5 m. Především se však šířka táhne až daleko na příď. Podívejte se na půdorys trupu a nezvyklý tvar je ihned patrný. Výhodou jsou extrémní rozměry kajut v podpalubí.
Lůžka v kajutách na přídi jsou velmi široká i v případě, že se jedná o uspořádání se dvojicí kajut v přídi. V přídi samotné je přitom stále místp na kajutu pro skippera, ve které je lůžko umístěno napříč.
Rychlost
I když důvodem pro větší šířku trupu je primárně prostor v podpalubí, přesto se podařilo designérům vyvinout i překvapivě rychlou jachtu. S hlubokým kýlem a delším stěžněm (verze Performance), dokáže jachta při desetiuzlovém větru překonávat hranici 8 uzlů. To je na turistickou jachtu zatraceně pěkný výsledek.
Snadné ovládání
Další společným prvkem pro závodní a turistické jachty je jednoduché ovládání lodě jen kormidelníkem. Tento prvek je vlastní závodním jachtám pro sólový a shorthanded jachting. Na turistických lodích jsou tak již dávno pryč extrémně velké geny, jejichž přehazování bylo pracné. Pro slabý vítr bývají k dispozici rolovací plachty typu Code 0. Kormidelník má navíc otěžové vinšny po ruce, aby mohl od kormidla pracovat s plachtami.
A nyní z jiného soudku
Na Sun Odyssey 490 najdete velmi nezvykle tvarovanou palubu na zádi. Ochozy na bocích se k zádi snižují až končí pod nohami kormidelníka. Po palubě tak je možné dojít ok kormidla až na příď bez zdolávání nějakých překážek. Navíc je možné odklopit opěradla lavic v kokpitu a vytvořit tak velký prostor na slunění z kokpitových lavic. Také to byl jeden z prvků, který zaujal odbornou porotu při hodnocení v soutěži o jachtu roku.