Kdo pokračuje v kurzu a kdo se uhýbá?
Na moři se často stane, že COLREG pro mnohé nic neznamená. Nevědí, jak se mají v daném okamžiku zachovat. Jsou dokonce chvíle, kdy nicnedělání druhých dokáže nahlodat i vlastní důvěru ve správný výklad pravidel COLREG. To nastává, když všichni kolem plují podle docela jiných pravidel.
Pojďme se na pravidla podívat trochu blíže. Začneme loděmi se strojním pohonem. Nejde jen o motorovou loď, ale i o plachetnici, která právě pluje na motor.
Nehrozí srážka
Přednost zprava
Tady jde o obdobu pravidla „přednost zprava“ na silnici. Loď připlouvající zprava má přednost, pokud to zjednodušíme. Při uhýbání máme zamířit za záď této lodi. To je jasné, to dá rozum. Jen to tak na vodě vždy nevypadá.
Přímo proti sobě
Předjíždění
POZOR! Předjíždění nerozlišuje mezi plachetnicí a lodí se strojním pohonem. Předjíždí-li plachetnice loď se strojním pohonem (blíží se ze sektoru záďového světla), je to ona, která uhýbá. Zde se velmi často jachtaři mýlí.
Uvolňujeme cestu
Pokud uvolňujeme druhé lodi cestu, musí být naše činnost především včasná. Nebudu tedy vycházet z toho, že to na poslední chvíli otočím. Zareaguji tak, aby se i posádka druhé lodi cítila komfortně a věděla, že reagujeme správně.
Dále musí být naše reakce zřetelná. Máme se vyvarovat postupných změn kurzu o malé hodnoty. Vysvětlení je opět zřejmé. Hrozí-li srážka a my změníme kurz o 2°, na druhé lodi to nezpozorují.
Druhá loď nereaguje?
Pokud loď, která má uvolnit cestu, nereaguje, musíme udělat sami maximum pro zabránění srážce. Neučiníme-li tak, je vina i na naší straně.