Kam se bude točit lépe?
Plujete na přední chod. Potřebujete se stočit a začít couvat směrem, kterým jste původně pluli (nebo nějakým podobným). Budete se stáčet vlevo, nebo vpravo?
Někdo na to řekne, že je to jedno. Doprava, nebo doleva, na tom nezáleží. Já říkám, že záleží. Pokud to chcete udělat jednoduše a samozřejmě také elegantně. A pamatujte, že základem respektu v přístavech je elegance. Tedy, nikoli elegance co se oděvu týče, ale elegantní pohyb lodi. To je to, co se počítá.
Aby váš manévr byl elegantní, je dobré vědět, jestli vaše jachta má pravotočivý, nebo levotočivý lodní šroub. U moderních jachet je to celkem snadné. Přímé náhony (motor – převodovka – hřídel – lodní šroub) jsou pravotočivé. Náhony saildrive jsou levotočivé (náhon saildrive vypadá jako spodek nohy od přívěsného motoru).
Co dělá pravotočivý při zpátečce?
Řekněme, že máme na lodi přímý náhon, tedy pravotočivý lodní šroub. Zařadíme-li zpětný chod, bude rotace lodního šroubu táhnout záď doleva. Říká se tomu prop walk.
Pokud bychom měli levotočivý lodní šroub, byl by prop walk při zpátečce opačný, táhl by záď doprava.
Kam tedy točit?
Jak na to
Jachta má rychlost (nikoli maximální, takovou akorát) a začíná se stáčet vpravo. Z neutrálu zařadím lehký zpětný chod. Jachta se stáčí, pomáhá jí prop walk, který točí záď vlevo. Nechávám jachtu točit, zpátečka zpomaluje dopředný pohyb, díky prop walku jachta přechází ze zatáčky do smyku, kdy se již točí téměř na místě. Krátce předtím, než je dotočena do požadovaného směru, přidám plyn na zpětný chod. Tímto způsobem zastavím otáčení a vyskočím s jachtou z kolotoče, na kterém se točila. Pokračuji v couvání požadovaným směrem.
Proč musím citlivě s plynem?
Pokud bych hned na začátku brzdění zařadil příliš plynu na zpátečku, jachta by vyskočila z kolotoče příliš brzy a nestihla by se dotočit. Citlivá práce s plynem je zde velmi důležitá.
Tedy, pokud chceme od stolečků v přístavní kavárně zaslechnout obdivné. „Je to frajer“.