Jeanneau Yacht 65
Letošním královským modelem firmy Jeanneau je loď z řady Yacht a to 65. Výrobce se posouvá směrem k luxusnějšímu trhu. Tomu také odpovídá záměr tuto řadu v budoucnu přejmenovat na Prestige.
Začneme tím, co je pro všechny varianty stejné. Pokud vstupujeme přes záď, poslouží k tomu elektricky ovládaná pasarela, která se při plavbě zasune na pravoboku pod podlážku kokpitu. Kokpit je rozdělen poměrně vysokým schodkem na přední a zadní část. Toto rozdělení není tak výrazné jako třeba u mnohých lodí severštějších značek. Pořád zde zůstává zachován „jižní“ pohodlný průchod od hlavní lukny až po badeplato. Zadní část kokpitu slouží k ovládání lodě. Přední je rekreační zónou.
Královský krytý kokpit
Protože před námi už je jenom hlavní lukna a do interiéru se zatím nevydáme, vrátíme se zpátky na záď. Jako již téměr všechny jachty Jeanneau je i tato věrna konceptu „Walkaround“, což znamená, že můžeme po obou stranách přejít od zádě na příď ochozem v jedné rovině, bez překonávání jakékoliv překážky. Po cestě na příď si všimneme, že všechna lana se hned u stěžně schovají do střechy nástavby a objeví se až těsně před stopery.
Paluba bez překážek
Jako marketingový slogan se v Jeanneau rozhodli nabízet lodě této řady ve stylu „À la carte“, tedy výběrem z menu. Naskýtá se tedy mnohem více variant, než je u úplně produkčních lodí zvykem. U paluby to zatím není až tak košaté, v interiéru se dostaneme k mnohem větší variabilitě. Takže nahoře máme tři možnosti. Otevřený kokpit pouze se sprayhoodem, kokpit s pevným rámem a možností sprayhood roztáhnout až po rám a variantu dvě plus pevnou střechu od rámu až po kormidelní sloupky. Značnou část „pevné“ střechy je možné elektricky složit.
Velké rozdíly v oplachtění
Vrátím se ke zmínce, že v případě elektrických vinšen není třeba dosáhnout ani na ně ani na stopery. Nebylo to úplně pravdivé vyjádření, není to třeba pouze v případě typu Rewind. Ty je totiž možné přepínat mezi režimy rychlost 1, rychlost 2 anebo mezi režimy přitáhnout, povolit. Ve druhém případě není třeba zavírat stopery, vinšna zátěž udrží sama. Takže pokud jako v případě testované lodě máte jako extra i primární otěže typu Rewind, nemusíte se ke stoperům ani vinšnám vůbec obtěžovat. Pátou vinšnou je již dříve zmíněná Harken 50.2 ST na stěžni. Nad ní jsou umístěny kolejničky napínáků se samozasekávacími vozíky, vše od výrobce Antal.
Koupací plošina a garáž
Do zadní části kokpitu je možné ještě doobjednat lavici. Tu je možné jednoduše změnit na malou venkovní kuchyňku s grilem, dřezem a ledničkou.
Stěžeň je hliníkový, postavený na kýlu se třemi sadami sálingů. Oplachtění je částečné. Kiking a zadní stěh jsou hydraulické s jednou společnou ruční pumpou na pravoboku vedle kormidelního sloupku. Výtahy a otěze jsou z Dyneemy a zbytek je polyester.
Nekonečné množství variant v interiéru
Před kuchyní je velká sedačka až k hlavní přepážce. Na pravoboku je od hlavní přepážky dozadu sedačka tvaru U a jídelní stůl, který ani zdaleka nedosahuje středu salonu. A to je vše, co je pevně dané. Vše ostatní je otázkou priorit.
Za jídelní částí na pravoboku můžete zvolit buď navigační stolek (spíše takovou navigační kajutku) nebo kajutu posádky se dvěma palandami na patro. Každopádně z tohoto prostoru vedou dveře do strojovny. Zároveň může být na zádi majitelská kajuta. V tom případě je majitelská kajuta přístupná kolem kuchyně.
Počet kajut
Za plavby
Ve větru mezi 20 a 25 uzly je se zarefonavou hlavní jachta dobře ovladatelná. Kormidla jsou zpřevodovaná a díky tomu je i za takových podmínek možné bez obav vést jachtu jednou rukou. Veškerá lana jsou stažena ke kormidlu, kormidelník tak může loď ovládat v podstatě sám. Ve větru z předoboku (60 – 65° skutečného větru) se rychlost plavby pohybovala mezi 9,5 a 10 uzly. Vzdálenosti se s touto jachtou výrazně přibližují.
Celkově je ale třeba říci, že nejde ani v nejmenším o sportovní jachtu. Její výkony se navíc budou výrazně lišit podle zvoleného oplachtění a kýlu. Mezi rolovací hlavní a spírovou verzi je rozíl téměř 20 metrů a stejně tak mezi samoréčkovací kosatkou a 110% genou. Oplachtění se tak celkem liší téměř o 40 m2. Svoji roli zde bude hrát i zvolený kýl.
Obrat chvilku trvá, ale to je u lodě s výtlakem přes třicet tun samozřejmostí. Nikdo ale nečeká, že by se majitelé této lodě pouštěli do závodění. Spíše se bude jednat o jejich druhý, dobře vybavený a pohyblivý domov. Zmínil jsem pohodlnost ovládání a tak bych se ještě vrátil ke dvěma příčným propelerům. Jeden na přídi a jeden na zádi umožní i značně nezkušenému jachtaři pohodlné manévrování i ve stísněném prostoru. V podstatě se můžete s lodí točit na místě kolem kýlu v kruhu o průměru o trochu větším, než je její délka. Mají tři stupně výkonu, takže se můžete nechat jemně tlačit bokem k molu a v klidu se věnovat přivazování.
Závěrem
Jeanneau Yacht 65
Parametry
Délka 20,20m
Délka na vodorysce 19.55m
Šířka 5,51m
Výtlak (lehký) 32380kg
Ponor (standard) 2,95m
Balast (standard) 9350kg
Mělký kýl 2,20m
Balast mělký kýl 10550kg
Nádrže na naftu 825l
Nádrže na vodu 1000l
Motor Volvo D4 132kW
Kategorie CE A12/B13/C18/D20
Design Phillipe Briand, Winch Design, Jeanneau Design
Více zde