First 36 je Class 40 v malém
Co je nejzajímavější sériová jachta dnešních dnů? Na první pohled se to nemusí zdát, ale je to First 36 loděnice Beneteau. Jachta vznikla po široké spolupráci Slovinců ze Seascape, Sama Manuarda, loděnice Beneteau, Pure Design & Engineering a mnoha dalších. Svými jízdními vlastnostmi uchvátí.
Její vývoj trval přes tři roky a podílelo se na něm několik spolupracujících týmů a individualit. Hlavní slovo ve věcech zásadních pro výkon a ovladatelnost lodě měl Sam Manuard. Designér s úspěchy z Classe Mini, Class 40 a v posledních letech také revoluční objev v královské třídě IMOCA. Navrhoval tvar trupu, kýlu, kormidel a celou takeláž. O vzhled a interiér se zasloužil Lorezno Argento. Strukturální výpočty prováděl novozélandský Pure Design & Engineering. Průzkum toho, co by vlastně požadovali potenciální zájemci vedl slovinský Gigodesign. A na projektu se samozřejmě podílely domácí týmy Beneteau a Saescape. Lorenzo Argento uvádí, že projekt si vyžádal kolem 10 000 pracovních hodin, což je na produkční loď opravdu vysoké číslo. Výsledkem je jachta, která svými parametry dává na frak i úspěšným produktům loděnice JPK.
Nízká hmotnost, hodně zábavy
Sendvič a infuze
Trup, paluba, přepážky i všechny prvky interiéru jsou vyrobeny ze sendviče, ve kterém je jádro z pěny (styrenonitrátový Corecell v případě trupu a PVC Mycell v interiéru). Celý interiér je pevnostní prvek a není tedy pouze vloženou zátěží. Pro udržení ceny lodě na uzdě je použit polyester a skelné vlákno. Výjimkou je poslední vrstva v kontaktu s vodou, která je pro lepší nenasákavost vinylesterová. Ještě se pro úplnost sluší dodat, že veškeré sendviče jsou vyrobeny vakuovou infůzí.
Důraz na účel v interiéru
Podle tvůrců je stavěna jachtaři pro jachtaře. Tento fakt se projeví třeba na WC. Gigodesign během průzkumu zjišťoval, co je pro jachtaře důležité a kde se dá ubrat. Výsledkem mimo jiné bylo, že velikost WC opravdu důležitá není, a proto je umístěno v maličké místnůstce v přední části salonu na pravoboku. Jeho výbavu tvoří mísa, výklopné umyvadlo a baterie s vytahovací hubicí. To je vše.
Variabilní zadní kajuty
Standardní salón
Sportovní kokpit
Za kormidlem
Já bych osobně přivítal spíše dvě páky a píny, což prý byla původní myšlenka, ale dealeři Beneteau prosadili kola, aby udrželi prostor na zádi volný, protože se pořád nejedná o čistě závodní loď. Za kormidelními sloupky je v podlaze přes téměř celou šířku kokpitu objemný úložný prostor, takže třeba s fendry (plochými) si nemusíte lámat hlavu. V zrcadle je malá sklápěcí koupací platforma.
Výbava pro let
Kokpit se může nacházet ve dvou módech – cruising nebo racing. Jak jsem již uvedl dříve v módu racing je odstraněn stůl. V módu crusing je ke stolu možné ještě do kokpitu přidat dva krátké moduly na prodloužení lavic, které jsou zárověň i úložnými prostory. Nicméně už za nimi není nic na opření zad, takže moc nechápu, jakou mají přidanou hodnotu.
13 na bok, 9 na předobok
Zpátky stoupačka na první ref geny i grotu kolem 8-9 uzlů. Pokud někomu přijde divné, proč jsme se z bočáku vraceli stoupačkou, odpovědí jsou právě vlastnosti skluzových lodí. Čím jste rychlejší, tím více se vám zdánlivý vítr stáčí dopředu. Takže je normální třeba jet na předobok tam i zpátky. My jsme si během testu dovolili bočák, takže zpátky byla stoupačka. Ani ve skluzu nebyla na kormidlech cítit žádná vůle nebo vibrace. Celý kormidelní systém je totiž jedním z nejdražších prvků lodě a je prakticky převzat ze speciálů Open 40. Kormidelník má na dosah vinšnu hlavní plachty a otěžový vozík, takže má vše ve svých rukou.
Pro milovníky zábavné plavby
Na otázku, kde vidí Beneteau klienty pro tuto loď, odpověď byla jasná. Kdokoliv, kdo v životě jezdil výkonostní jachting. Prostě ze skluzu se nechcete vrátit k výtlaku a toto mohu opět potvrdit. V Benetau se nebojí, že budou mít málo klientů, spíše se bojí, že nebudou stíhat vyrábět. A to se bavíme o individuálních klientech.
Budu opět citovat Lorenza Argenta: „Je mi šedesát, mohu jet (na této lodi) se dvěma přáteli jachtaři, každý máme svoji kajutu a užijeme si sakra jachting. Mohu jet se svojí rodinou na víkendovou plavbu v klidu, loď zvládnu prakticky sám. Mohu ji půjčit svému synovi, ať si tam v osmi užijí kombinaci jachtingu a párty“. Takže stačí být zkušený jachtař, mít cca. 300 000€ nazbyt a jste tam. Nevím, jestli budou tuto loď chtít charterové společnosti. Osobně bych byl rád kdyby ano, protože by mi to dalo šanci na ní jezdit. Jenže kombinace křehkosti sendvičové konstrukce spojená s rychlostí lodě a ambicemi hobby závodníků znamená noční můru pro managera flotily těchto fantastických lodí.
V nabídce bude i varianta s karbonovým stěžněm a v budoucnu u s dvojicí kormidelních pák.
Beneteau First 36 - parametry
Délka 11,98 m
Délka trupu 11,00 m
Délka na vodorysce 10,66 m
Šířka 3,80 m
Ponor 2,25 m
Výtlak 4800 kg
Balast 1550 kg
Motor 29 hp
Nádrž na palivo 70 l
Nádrž na vodu 200 l
Výška stěžně 17,80 m
Hlavní plachta 39 m2
Kosatka 36 m2
Genaker 141 m2
Code 0 58 M2
Plachty proti větru 75 m2
Plachty po větru až 180 m2
Design Manuard YD/Lorenzo Argento
Základní cena 217 800 EUR bez DPH
Více informací zde