450 hybridních koní. První závěsný elektro-dieselový motor
Nejrůznější hybridní technologie nezadržitelně vstupují do lodních strojoven. Dosud však výhradně právě do strojoven, protože kombinace různých zdrojů pohonu se zatím týkaly jen vestavěných motorů. Změnu přináší švédská společnost Oxe Marine, která v únoru v Miami představila 450koňový závěsný hybridní elektro-dieselový motor, který je tak prvním takovým konceptem s vysokým výkonem.
Motor Oxe Hybrid 450 vychází ze vznětového závěsného motoru Oxe 300. Vybavením stávajícího zařízení 400voltovým elektromotorem připojeným k lithium-iontové baterii tak dosáhla jednak čistšího provozu jednotky, jednak její nižší spotřeby. V kombinaci s bionaftou HVO100 může Oxe Hybrid 450 přispět k výraznému snížení emisí oxidu uhličitého ve srovnání s tradičním přívěsným motorem poháněným benzinem. Elektromotor zároveň může být během provozu na naftu využíván také jako alternátor k nabíjení akumulátoru, ale i dalších energeticky náročných zařízení na palubě.
Oxe Hybrid 450 byl vyvinut v úzké spolupráci se zákazníky, tedy výrobci lodí. Během jara provede společnost Oxe Marine společně s výrobcem lodí Nimbus Group provozní testy motoru na lodi Nimbus T9. Ve druhé polovině roku by pak měla začít sériová výroba.
Technická specifikace:
Diesel:
Typ motoru BMW Diesel L6. Block
Točivý moment 680 Nm/1750 ot/min
Výkon 300 hp při 4200-4400 ot/min
Elektro:
Typ motoru Axial Flux Motor
Výkon 150 hp, 400 V, 230 Nm