Novinky, Motorové jachty

Zběsilý finský elektromotorák uhání vpřed 51 uzly

Finská společnost Axopar, která na vlnách vyznává především rychlost, se rozhodla zařadit do svých motorizací také elektrický pohon. Kdo by očekával, že se tím vzdává své záliby ve vysoké hladině adrenalinu v krvi, mýlil by se.

„Zjistili jsme, že existuje poptávka po menších lodích s přiměřeným dojezdem, které by byly plně elektrické. Jde o to, abychom je mohli používat všude, ale zejména v oblastech, kde je použití spalovacích motorů omezeno, jako například na některých vodních cestách v Amsterdamu, Švýcarsku nebo Francii,“ vysvětlil zakladatel loděnice Jan-Erik Viitala, proč v Axoparu sáhli po elektromotoru.

Ten dodal norský výrobce Evoy. Konkrétně jde o závěsný agregát s výkonem 300 koní. To je dostatečná síla k tomu, aby osmimetrový otevřený člun mohl plout maximální rychlostí 51 uzlů. „Modely Axopar 22 a 25 byly vyvinuty s ohledem na elektromobilitu a díky své nízké hmotnosti, účinnosti, vyváženosti a modulární konstrukci jsou pro tento pohon ideální,“ pokračuje Viitala.

Nový motor Evoy je prvním elektrickým přívěsným motorem o výkonu 300 koní. Pracuje při napětí 800 V a je napájen dvěma bateriemi Kreisel o kapacitě 63 kWh. Maximální rychlost 51 uzlů dosahuje při 5732 otáčkách za minutu. Baterie však na takový režim vydrží doslova pár minut. Cestovní rychlost mezi 20 a 25 uzly zajišťuje vzdálenost doplutí 25 mil. Dobití baterií rychlonabíječkou trvá přibližně jednu hodinu. Při použití 32ampérové nabíječky to bude trvat čtyři hodiny.

 

Rychlý pendl (od nabíječky k nabíječce)

Elektrický prototyp byl vystaven na letošním veletrhu v Cannes. Tam byl také otestován novináři a podle jejich závěrů je Axopar 25 díky stupňovitému trupu rychlý a pohodlný i za rychlé plavby. Méně přesvědčivé jsou výsledky, pokud jde o záměr loděnice navrhnout rychlý elektrický model na krátké vzdálenosti. Jestliže při rychlosti 20 uzlů je autonomie 25 mil a spotřeba 4,5 kW/km, při rychlosti 29 uzlů je dojezd pouze 12 mil, což je vzdálenost, kterou loď urazí za 36 minut. Kdo si tedy bude moci dovolit stlačit plynové páky na maximum?

Test zároveň odhalil nedostatek v další oblasti, kde bychom očekávali přínos oproti spalovacím motorům, a to je hluk. I když je totiž motor elektrický, je podle autorů testu podobně hlučný jako spalovací motor.

 

Nový typ zákazníků

Na přístrojové desce se v reálném čase počítají všechny údaje o motoru a baterii. Kapitán tak vidí, kolik kilometrů ještě upluje při dané rychlosti. Monitor také zobrazuje a zaznamenává navigační údaje.

„Dnešní jsou baterie pocházejí z automobilového prostředí, ale s postupujícím vývojem budou vhodně adaptovány na lodní dopravu. Budou třeba dlouhodobé investice do infrastruktury a udržitelných, nákladově efektivních řešení. Prototyp elektrického denního cruiseru zaujme a přiláká nový typ zákazníků a přivede k vodě více lidí,“ věří Viitala. Elektrické modely Axopar by měly být uvedeny na trh v průběhu příštího roku.