Závod bludištěm ostrovů
Startovní pole odstartovalo dnes z Melbourne. Podél východního pobřeží Austrálie zamíří jachty na sever, projedou Korálové moře, rovníkové tišiny, objedou ze severu Filipíny a skončí poprvé v historii Volvo Ocean Race v Hong Kongu. Etapa je dlouhá 5600 mil.
Proč je etapa náročná?
O nevypočitatelnosti rovníkových tišin jsme již mluvili mnohokrát. Dalším nebezpečím v cestě jsou ostrovy. Zatímco na otevřeném moři jsou větrné podmínky relativně stálé, ostrovy vnáší do snadno předvídatelného pořádku zmatek. Když je to možné, tak se jim závodníci vyhýbají. Tentokrát to možné nebude a můžeme tak být svědky zajímavých posunů ve startovním poli, zajímavých změn pořadí. Ostrovy vytváří podmínky pro zisky i ztráty.
Změny v týmech
V týmech došlo před čtvrtou etapou k 19 výměnám. Beze změny je vedoucí Mapfre. Proč také měnit dobře rozběhlou mašinu? V týmu Dongfeng, který je v celkovém pořadí na druhém místě, došlo ke změně na pozici navigátora. Pascal Bidégorry dokončil třetí etapu se zraněním, které potřebuje více času na doléčení. Místo něj naskočil na palubu Franck Cammas. Franck je navzdory vzrůstu těžká váha. Na svém kontě má celou řadu úspěchů. Mezi jinými vítězství ve Volvo Ocean Race, Jules Verne Trophy, mnohá vítězství v sólových i doublehanded regatách a v posledních letech i účast v Americas Cupu. Dalším, kdo přišel do čínského týmu, je Justine Mettraux. Vynikající švýcarská jachtařka, která se zúčastnila již minulého ročníku závodu. Offshore začínala v Classe Mini, kde jí k některým úspěchům v doublehanded regatách pomohl Milana Koláček.
K významné změně dochází v týmu Vestas, který je třetí v celkovém pořadí se shodným počtem bodů jako Dongfeng. Palubu opustil na tuto etapu skipper Charlie Enright, za kterého zaskočí Mark Towill. Na vině jsou rodinné důvody.
Nejvíce změn potkalo tým Brunel, ve kterém jsou noví čtyři členové posádky. Zajímavá posila je na palubě Scallywag. Jmenuje se Grant Wharington a je to mnohonásobný vítěz Sydney – Hobart.
Polohu lodí najdete zde.