XO 240 RS Cabin: dravost, bezpečí a originalita
Finské motorové čluny XO Boats jsou u nás téměř neznámé. Po prvních zkušenostech s touto značkou je třeba říci, že je to chyba. Svědčí o tom prestižní ocenění Motorboat of the Year, které v roce 2013 získal XO 240 RS.
Co je na XO Boats tak zajímavé? Hliníkových motorových člunů je přeci celá řada, čím se tedy tento liší? Je to především dobrými nápady, surovým vzhledem, který v sobě skrývá dávku agresivity, trvalostí, kterou najdeme jen u pracovních lodí a odolností. Je to člun, který snese i tvrdé zacházení, které je u pracovních lodí normou, přesto svým vzhledem zaujme každého.
Severské využití člunů
Finsko je zemí ostrovů a jezer. Finové milují chaty, které mají v divočině rozesety na místech dostupných jen lodí. Menší člun je pro majitele rekreačního domku nutností. Loď pro ně není cílem, ale prostředkem. Podobně je to u nás s auty. Většinou nehledají jachty s obytným podpalubím, ale dopravní prostředek. Musí být dostatečně robustní, aby snesl zacházení, jaké k dopravním prostředkům patří. Nemají loď pro to, aby jí sloužili, aby ji leštili, ale proto, aby je dovezla na požadované místo, ať je počasí jakékoli.
Chytrá kombinace materiálů
Každý materiál používaný pro stavbu lodí má kromě pozitiv i negativa. Proto se v XO Boats rozhodli pro kombinaci materiálů, která umožňuje skloubit to dobré. Trupy jsou vyrobeny z hliníku, který je lehký, pevný, odolává korozi a dobře vstřebává nárazy. Nad čarou je k povrchové úpravě použita samolepící fólie v pěti barvách. Čtveřice z úprav napodobuje strukturu karbonové tkaniny od bílé, přes stříbrnou, až po černou a navíc je zde ještě černá nestrukturovaná.
Jde o jednoduchou úpravu, která je levnější než lakování a v případě potřeby snadno obnovitelná.
Paluba a nástavba jsou vyrobeny z laminátu, který je výhodnější pro tvarově složitější povrchy, u kterých by byla práce s hliníkem příliš pracná. Díky tomu je možné docílit výsledku, na který jsme zvyklí u rekreačních jachet. Povrchy jsou hladké, se zaoblenými hranami a snadno se udržují.
Jízdní vlastnosti
XO 240 není určen jen pro plavbu na klidné vodě, velmi dobře si vede i na vlnách. Je to dáno péčí, která byla věnována trupu. Velmi hluboké V začíná sklonem dna 44°na přídi a na zádi je stále k dispozici 24°. Skoky na vlnách se obejdou bez nesnesitelných nárazů, pohyb člunu po vlnách je i ve vysoké rychlosti relativně plynulý, dopady na hladinu jsou měkké. To je důležitá charakteristika u člunu, který se hodí do každého počasí. Vodní tříšť má tendenci odlétávat do stran a na předním skle skončí jen minimum kapek. Při použití stěračů se ukázalo, že delší čepele by nebyly na škodu.
Skvělou ovladatelnost si XO 240 drží jak na klidné vodě, tak i při přejíždění vln. Trup je vyvážený a pobyt za kormidlem opravdovou radostí. Prudké změny kurzu nevyvedou člun z rovnováhy, stále a bez rozpaků cvičí tak, jak kormidelník píská.
Při plavbě je znát tuhost hliníkového trupu a v porovnání s laminátem také jeho výrazně menší hlučnost. O kvalitách svědčí slova zkušeného profesionála Nicka Burnhama z Motor Boat Monthly při hodnocení člunu během testování při European Powerboat of the Year: „Jde o nejzdatnější člun v kategorii pod 25 stop, na kterém jsem kdy jel."
XO 240 může být vybaven přívěsnými motory o výkonu od 175 do 300 HP. Během našeho testu byl vybaven motorem Evinrude E-Tec 250hp V6. Na rychlost 30 uzlů zrychlil za méně než půl minuty a maximální rychlost činila 41,1 uzlu. Hlučnost v kryté kormidelně v té chvíli dosahovala mírně nad 80 dB a při zvolnění na cestovních 30 uzlů klesla na 64 dB. Spotřeba při cestovní rychlosti se pohybovala kolem 43 litrů na hodinu.
Na palubě
První, čeho si při pohledu od přídě všimneme, je tvrdou gumou chráněná kolmá příď, s okem na vytahování z vody uprostřed. Jasně ukazuje, že loď je připravena i na nešetrnější zacházení. Gumové lemování najdeme i na bocích kolem paluby. Otevřený přední koš je výbornou oporou při nastupování přes příď. Následuje nižší nerezové zábradlí, které slouží k uvázání fendrů. V lavicích na přídi jsou snadno udržovatelné úložné prostory. V delší podélné lavici, která je dělená na dvě části, je možné demontovat odvodňovací kanálek mezi dvěma kryty a použít úložný prostor na delší věci, jako jsou lyže. Kryty jsou uzavírané excentrickými zámky, v otevřené poloze drženy pneumatickými zvedáky. Příjemný detail, který je obvyklý až na dražších lodích.
Kokpit na přídi je asymetrický, díky tomu je vhodný například pro rybáře, kteří se pohodlně dostanou k boku trupu. Do pilothouse se vstupuje středními dveřmi, které při otvírání připomínají dveře dopravního letadla. Z kryté kormidelny je vynikající rozhled po okolí, sloupky držící střechu jsou velmi tenké, střecha jako by se vznášela. Uvnitř nejsou použity materiály, které by působily luxusně, ale materiály kvalitní a praktické.
Na přístrojové desce je matný tmavě šedivý plast, díky kterému se kormidelníkovi neodrážejí sluneční paprsky do očí. Elektrické spínače jsou mohutné, otočné, dobře padnou do ruky i v rukavicích. Kromě mapového plotteru má kormidelník před sebou multifunkční displeje I-Command od výrobce přívěsných motorů Evinrude. Pohledu vpřed dominuje kompas offshore velikosti, Podle kterého je možné kurz držet velmi přesně.
Obě sedačky, pro kormidelníka a navigátora, vypadají jednoduše, ale velmi dobře drží tělo i při prudkých obratech, kterých je člun schopen. U druhé sedačky jsou k dispozici dvě madla, jak před sedačkou, tak i na boku nástavby. Sedačka je otočná. Mezi první a druhou řadou sedaček je instalován malý stolek, který je sklopný. Na bocích jsou prostorné poličky na menší nezbytnosti, vedle dveří na příď veliké skříňky. Ve druhé řadě mají další pasažéři k dispozici delší lavici a sklopnou sedačku.
V uličce mezi sedačkami je stojná výška dostatečná pro pohodlnou chůzi. Ve střeše jsou k dispozici dvě odsouvací lukny. V teplém počasí, pokud necháme otevřené dveře vpředu a vzadu a otevřeme lukny na stropě, je cirkulace vzduchu téměř stejná, jako na otevřeném modelu. V chladném počasí naopak využijeme topení Wallas, které je na přání instalováno.
Dveře do malého kokpitu na zádi jsou posuvné. V kokpitu je nevelká dřevěná lavice. Na zadní straně opěradla je k dispozici praktický držák na fendry. Prostorné plošiny na zádi umožňují pohodlný přístup na palubu, pod nimi jsou úložné prostory. Na zádi je k dispozici sklopný žebřík do vody.
Příjemným detailem jsou dvě plnící hrdla na jedinou společnou nádrž na pohonné hmoty. Plnicí hrdla jsou k dispozici na obou bocích člunu, nezáleží, jakým bokem přijedeme k pumpě. Kolem nástavby je instalován kovový oblouk, který slouží k upevnění motorového světla, radaru a hledáčku či antén.
Závěrem
XO 240 RS Cabin má celou řadu kladů a jen minimum negativ. Špičkový design, vynikající krytá kormidelna, tuhý a pevný hliníkový trup, který odolá menším poškozením, jízdní vlastnosti, které uspokojí nejnáročnější, smysl pro detail, možnost provozu za každého počasí, to vše jsou jen některé z kladů. Jediným záporem snad je jen to, že se v kabině nemůžeme vyspat, na to není konstruována. V neposlední řadě je mimořádným kladem cena, kterou by každý odhadoval ve dvojnásobné výši. Jde o vynikající loď, která se hodí všude tam, kde praktičnost vítězí.
Parametry
Celková délka |
7,50 m |
Šířka | 2,30 m |
Ponor | 0,90 m |
Výtlak bez motoru | 1250 kg |
Doporučený motor | 150 - 300 HP |
Nádrž na palivo | 230 l |
Počet osob | 8 |
CE kategorie | C |
Cena od | 54 500 EUR včetně 24 % DPH |
Cena verze Open od | 42 900 EUR včetně 24 % DPH |
Více | www.xoboats.fi |
Výkony
Otáčky | Rychlost (kn) | Spotřeba (l/h) | Spotřeba (l/Nm) |
1000 | 4,8 | 3,0 | 0,63 |
1500 | 6,1 | 6,2 | 1,02 |
2000 | 7,3 | 12,2 | 1,67 |
2500 | 10,0 | 22,8 | 2,28 |
3200 | 19,3 | 30,0 | 1,55 |
3600 | 23,7 | 33,5 | 1,41 |
4000 | 27,8 | 40,0 | 1,44 |
4400 | 31,7 | 45,0 | 1,42 |
4800 | 33,8 | 50,5 | 1,49 |
5200 | 37,0 | 63,5 | 1,72 |
5600 | 38,2 | 70,0 | 1,83 |
5900 | 41,1 | 88,0 | 2,14 |