Vyhnout se bouři
Včera se flotila jachet The Ocean Race snažila plavbou na jih vymanit z bezvětří hřebenu vysokého tlaku vzduchu, dnes všechny lodě prchají na sever, aby se dostaly ze spárů první silné bouře Jižního oceánu, která prochází jižně od nich.
Včera hledaly silnější vítr, dnes hledají slabší. Moderní lodě dokážou být rychlé i ve slabším větru a rozhodně jim svědčí klidnější moře. V místech, kde nyní plují, by se výška vln měla pohybovat kolem 4 metrů, blíže u středu bouře by to mělo být až 7 metrů. Dnes. Zítra bude vítr sílit v poryvech až k 70 uzlům a vlny vyrostou na 11 metrů. To jsou důvody, proč mířit na sever.
Rychlost nabízí volbu
Jachty IMOCA se dnes pohybují rychlostmi kolem 20 uzlů. Nejsou sice tak rychlé, jako meteorologické systémy v Jižním oceánu, ale jejich rychlost není vůči systémům bezvýznamná. Díky tomu si mohou vybírat. Předpověď dá včasné avízo a navigátor zvolí, kterou částí tlakové níže proplují. Nefunguje to sice vždy, ale mnohdy ano. Čím jsou jachty rychlejší, tím víc si mohou s počasím hrát. Podívejte se na Ultime trimarany. Francis Joyon na IDEC Sport například dokázal v jediném meteorologickém systému plout od Jižní Ameriky až k Austrálii.
Něco jiného jsou lodě pomalé. Jako například ty, které se účastní Golden Globe Race. Ty si nehrají s počasím. Počasí si hraje s nimi. Sólovému jachtaři uvnitř nezbývá než doufat, že všechny ty hry budou mít dobrý konec.
Co bude dál
Holcim – PRB
Na čele pluje s náskokem celkově vedoucí Holcim – PRB Kevina Escoffiera. Na druhou GUYOT má náskok skoro 40 mil. Navíc pluje o pár stupňů více po větru. Nejen GUYOT, ale i ostatní jachty plují ostřeji než Escoffier se svým mužstvem a ženstvem.
Na druhém místě pluje GUYOT. Třetí 11th Hour Racing ztrácí 100 mil. Tým Malizia dělá to, co Boris Herrmann vždy. Pluje konzervativně. V tuto chvíli to znamená nejdále na severu. Poslední je se ztrátou 120 mil Biotherm, která se vracela k opravám do Kapského města.
Polohu lodí najdete zde.