Rychlost 34 uzly
Jachty IMOCA letí na foilech k cíli. 680 mil pro vedoucí Holcim, průměrná rychlost se drží nad 20 a maxima vylétávají k 35 uzlům. Toto jsou podmínky, pro které jsou jachty IMOCA stavěné, teď se projevuje jejich síla.
Není to tak dlouho, kdy průměrné rychlosti nad 20 uzlů a maxima mezi 30 a 40 uzly byly doménou závodních multihullů. Pak přišly foily a rychlost jednotrupých lodí vystřelila o jeden rychlostní stupeň výše. Jen je třeba vzít v úvahu, že to neplatí za jakýchkoli podmínek. Ve slabém větru, kdy foily nevyvinou dostatek vztlaku, jsou na škodu. Nedokážou zvednout trup z vody a jsou jen na obtíž. Stejně tak nepomůžou na ostrou stoupačku a na zaďák. Polární diagram jachet IMOCA je v těchto místech poněkud ořezaný. Na stoupačku je třeba více odpadat a na zaďák více ostřit.
Na posledních dvou dnech plavby za Gibraltarem je dobře vidět strategie plavby v těchto místech v tlakové výši. Vítr se postupně stáčel od severu k severovýchodu a s ním se stáčely i závodní jachty. Za Gibraltarem pluly na jihozápad, včera už severně od Kanárů směřovaly k západu.
Halza přišla v místech, kde se již jachty vyhnuly nebezpečí nestabilního větru mezi ostrovy a k jihu zamířily až nějakých 120 mil západně od nejzápadnějšího ostrova El Hierro. Vítr by měl i nadále vát od severovýchodu a před cílem v Mindelu to vypadá ještě na několik halz, tedy také na několik příležitostí ke změně pořadí. Nyní vede tým Holcim, před 11th Hour Racing (ztráta 27 mil) a Malizia (100 mil).
Polohu lodí najdete zde.