První z kola ven
The Ocean Race má první jachtu, která je ze hry. Je to GUYOT environnement. Osudná se mu stala první silná bouře Jižního oceánu. Dnes ráno se jachta otočila a zamířila zpět do Kapského Města.
Oblast, kterou jachty proplouvají, má mezi jachtaři špatnou pověst. Proud Agulhas přináší od severu mnoho smetí lidského i přírodního původu. V posledních ročnících Vendée Globe zde vypadlo nejvíce jachet.
Posádka GUYOT ráno zaslechla dvě rány a pak zpozorovala, že se dno trupu nezvykle hýbe. Po konzultaci s pozemním týmem bylo rozhodnuto, že je třeba zamířit k nejbližší pevnině. Došlo k delaminaci. Je otázka proč, jestli jde o únavu materiálu, nebo delaminaci způsobila srážka s UFO. Výsledek je stejný. GUYOT se vrací do Kapského Města s pochroumanou jachtou. Má to 600 mil.
Na čele nyní pluje Holcim – PRB. Náskok na druhý tým 11th Hour Racing je více než 85 mil. Třetí Malizia je nejdále na severu a na stříbro ztrácí 10 mil. Momentálně ale pluje nejrychleji. Rychlost vedoucí HOLCIM je jen 13 uzlů, 11th Hour Racing pluje necelých 17 a Malizia je o 2 uzle rychlejší. Malizia zřejmě může využít klidnějšího moře dále od středu níže. Ostatní jachty musely zvolnit kvůli příliš divokému moři.
V oblasti, ve které se jachty pohybují, je z celého Jižního oceánu stav moře nejchaotičtější. To vyžaduje od závodníků opatrnost. Stačí podcenit situaci a závod může skončit.
Plavba v Jižním oceánu bude nejen o rychlosti a závodu se soupeři, ale také o tom, kdo dokáže projet beze škod. Nebo jen se škodami, které jsou opravitelné. Znamená to, vědět, kdy sundat nohu z plynu, kdy je třeba nechat soupeře soupeři a šetřit materiál. Dostat se na samé ostří nože, ale nespadnout na druhou stranu. Tak vypadá závod na jihu Indického oceánu. V Pacifiku by už měla být situace jiná, obvykle jsou pacifické vlny delší, rychlá plavba už není tak nebezpečná.
V náročných podmínkách na jihu bude zajímavé sledovat, jak si povede tým Malizia. Jachta by měla být pro náročný Jižní oceán optimalizována.
Polohu lodí najdete zde.