Stavba a údržba

Proč měnit při výměně motoru šaltpáku

Na jachtě Christine, na které děláme v Praze kurzy přístavních manévrů, jsme po loňských technických problémech vyměnili motor. Po prvních hodinách na vodě jsme zjistili, že musíme vyměnit i řadící páku, i když fungovala bezchybně.

Na Christine byl loni původní motor Volvo Penta MD2B. Letitý cvalík, blížící se hmotností ke čtvrtce tuny. Po loňských peripetiích s ním jsme se rozhodli pro modernizaci. Hmotnostně jsme se dostali na polovinu. Obyvatelé Smíchovského přístavu ocenili snížení hlučnosti někam blízko k hranici ticha. Starý motor halil záď jachty do kouřové clony. Nešlo ani tak o vadu, jako o vlastnost. Vzpomeňte si na podzimní šedivou pražskou mlhu druhé poloviny sedmdesátých let. Tak to prostě tenkrát bylo.

Motor jsme tedy vyměnili za moderní. Šaltpáka zůstala. Vyměnily se stará bowdeny, ale zbytek zůstal. Nastaly ale potíže s řazením. Původní šaltpáka po neutrálu začala hned přidávat plyn a přitom zařadila rychlost. Moderní řadící páky nejprve zařadí a pak přidají otáčky.

U staré šaltpáky s motorem MD2B nebyl problém se zvyšování otáček při řazení. Důvodem bylo, že motor šel do otáček velmi pomalu. Svoji roli v tom hrál i půl metráku vážící setrvačník.

Nový motor jde do otáček ihned, jakmile řadící a plynová páka zavelí. Ve vyšších otáčkách již není dobré řadit kvalt. Vzhledem k činnosti, kterou vykonáváme, řadíme stále. Proto jsme sáhli po nové šaltpáce. Je od Vetusu a je krásná. Má jedinou vadu. Byla nechutně drahá…

Naší školní lodi ale ohromně sluší.

Máte-li zájem o kurzy přístavních manévrů, máme dvě volná místa na zítra. Ideální pro ty, kteří jedoiu v nejbližší době na moře. A kteří chtějí vyzkoušet náš nový upgrade.