Příprava lodě na sezónu: trup a antifouling
Pokračujeme druhým článkem o přípravě lodě na sezónu. Partnerem této série článků je společnost Yacht Club Praha, která provozuje již mnoho let charter v šibenické maríně Mandalina. Tentokrát se podíváme na ošetření trupu a podponorové části lodě.
Během zimy, případně jara je čas na vytažení jachty z vody, očištění, nanesení nového antifoulingu a na přeleštění trupu. V Yacht Clubu Praha tímto každoročně na jaře procházejí všechny jachty.
Jachta musí být nejprve zvednuta jeřábem. Přitom může snadno dojít k poškození sondy rychloměru, proto je vhodné před jeřábováním nahradit sondu záslepkou, které by měla být u sondy k dispozici.
Ihned po vytažení lodě z vody dojde k omytí podponorové části wapkou, která odstraní jak případné nárůsty a řasy, tak i nedržící šupinky starého antifoulingu.
Dále je na programu přebroušení starého antifoulingu brusným papírem hrubosti 100. Na fotografiích vidíte i důkladnější broušení zkorodovaného kýlu. Zde již byl narušen nejen antifouling, ale i základová barva vespod, která bude muset být nahrazena. V tomto konkrétním případě je použita barva Hempel light primer, která schne cca hodinu.
Následuje důkladné omytí trupu od prachu a případné mastnoty vodou a šamponem na lodě.
Nakonec dojde na oblepení čáry ponoru páskou a na nanesení nového antifoulingu. V tomto případě je používána barva Seajet, které podle zkušeností charterové firmy funguje pro jejich účely nejlépe. Navíc i cena je motivující. Po zaschnutí antifoulingu, které trvá cca hodinu může loď znovu na vodu.
Celá výše zmíněná operace zabere cca 2 celé dny práce.
Za sdílené zkušenosti a přehledné snímky děkujeme partnerovi naší série o zimní údržbě, kterým je charterová společnost Yacht Club Praha. V chorvatském Šibeniku provozuje 11 lodí v délkách od 36 do 51 stop. Jedná se o jachty vlastní i lodě v programu charter management.