Příprava jachty na bouři v přístavu
Zimní bouře dokážou nevídané věci. Ze zarolované geny udělají fáborky, potlučou trup i výborně vyvázaných jachet a voda zimních dešťů může proniknout i do jinak vodyprostého interiéru. Jak tomu zabránit?
Vítr
Pokud nemáme v úmyslu plachty sundávat, protože se ještě s lodí chystáme vyplout, zarolujeme genu co nejtěsněji a přidáme také pár otoček navíc, aby byla omotána otěžemi. Hlavní plachtu přitáhneme co nejtěsněji lanem k ráhnu.
Déšť a jiná voda
Ujistíme se, že jsou všechny odtoky z paluby volné, že voda bude moci odtékat. Zatéká-li luknami, které již není možné více utáhnout, můžeme je přelepit stříbrnou páskou.
V podpalubí uzavřeme všechny seacocky, kromě bilge pumpy a odtoků z paluby.
Ošetření lan
Lana se mohou za bouře rychle prodřít o průvlaky atd. Proto je ochráníme například navléknutím staré hadice na ohrožená místa a jejím upevněním stříbrnou páskou.
Odtáhnout se od mola
Před příchodem bouře odtáhneme jachtu dále od mola na mooringu nebo na kotvě. Zaklopíme koupací plošinu. Vše tak, abychom měli na zádi dostatečnou rezervu.
Při stání bokem můžeme jachtu odtáhnout za pomoci druhé kotvy, kterou vyhodíme bokem od lodě, a jachtu následně odtáhneme od mola.
Springy
Nezapomeneme použít springy. Při stání bokem na ně asi nikdo nezapomene, ale použijeme i při stání zádí. Lana vedená ze zádě křížem na molo, pomáhají jachtu v silném větru stabilizovat.
Fendry
Použijte všechny fendry, které máte. Běžný loďák, kterým fendry uvazujete, navíc zajistěte proti povolení. Spíše než na horní reling je važte na spodní, nebo dokonce rovnou na sloupek. I tak se může stát, že za bouřlivého počasí „vystoupí“ na palubu.
Elektrika
Pokud na lodi nejste, odpojte elektriku. Nebudete-li na lodi celou zimu, domluvte se s někým, kdo jednou za měsíc baterky dobije.