Poslední závod Křížka s Hamáčkem
Kormidelník týmu MASTERLAN David Křížek byl po návratu z Hamburku doma pouhé tři dny. Pak odjel za svým juniorským týmem, který se připravoval ve francouzském Quiberonu na mistrovství Evropy jachtařských skifů 29er. Poté vyrazil do Cardiffu. Večer za ním přiletěl i kosatník Milan Harmáček a další den probíhala příprava lodě. Druhý den byl vypsaný trénink. Na ten nakonec vyplulo 5 týmů, ale portugalská posádka měla záhy technické problémy. Foukal poměrně silný nárazový vítr. Startovalo se na boční kurz, pak dvě kola na velmi malé vodní ploše se spodní bránou jen kousek od břehu a opět boční kurz do cíle. Lodě na krátké trati přesahovaly rychlost 25 uzlů a celá rozjížďka trvala jen 8 minut. Vše bylo nesmírně fyzicky i psychicky náročné a neustále hrozily kolize. Nejspíš bylo velké štěstí, že na samotný závod vítr zeslábl. 13 lodí na okruhu by znamenalo masakr.
První závodní den Flying Phantom Extreme Sailing Series byl opět zahájen bezpečnostním a technickým brífinkem. Pak se šlo na vodu, ale vítr byl velmi slabý. Na start se postavilo 13 posádek a byly odjety 3 rozjížďky. Tým MASTERLAN bojoval opět se špatnou akcelerací a v každém poryvu a po každém manévru vždy více, či méně ztrácel. V úvodu zajel 12. a 10. místo, ale pak se extrémně zadařilo a i přes drobný propad to v cíli bylo skvělé 4. místo. Po prvním dnu tedy 8. příčka.
Druhý den závodu foukalo o něco lépe. Podařilo se odjet 7 rozjížděk. Tým MASTERLAN si nevedl špatně. Připsal si dojezdy 6,8,5,6,8,9,10. V poslední rozjížďce tým obdržel od JURY penalizaci a musel na stoupačku udělat dva obraty. To znamenalo velké zpomalení a propad v pořadí. Po druhém dnu průběžné 9. místo.
Třetí den závodu to bylo s větrem asi nejhorší. Podařilo se odjet 3 rozjížďky, ale o jejich kvalitě se dalo pochybovat. V poslední rozjížďce zůstalo několik lodí stát v poslední bráně, kde čekaly na vítr. Ten za chvíli přišel, ale náš tým se rozjel nejpomaleji. Podařilo se sice udržet průběžné 9. místo, ale soupeři vpředu poodskočili.
Čtvrtý den přišlo velké finále. Opět málo větru a opět bez foilování. Krátká trať v těsné blízkosti břehu, který lemovaly desetitisíce diváků. Živý komentář a velká bitva. Poslední rozjížďka za dvojnásobek bodů. Český tým měl jediný úkol, udržet Lupe Tortila z USA za sebou. Díky bodové ztrátě se mohl jen těžko posunout kupředu, ale jedna posádka MASTERLAN ohrožovala zezadu. Náš tým měl velmi dobrou stoupačku a prodral se na 4. místo, které držel celé jedno kolo. Pak se ale začal propadat a už jen hlídal stranu, aby americký tým nemohl proklouznout. To se s velkým náskokem podařilo a naši dojeli na 8. místě. Celkově to tedy znamenalo uhájení 9. místa.
V celkovém hodnocení Flying Phantom Extreme Sailing Series 2017 bodovalo 15 posádek a český tým MASTERLAN nakonec skončil i v tomto hodnocení na pěkném 9. místě. Připomeňme, že posádka měla technické problémy se zlomeným čeleněm a zdravotní problém na Madeiře. V Barceloně zaskakoval za Milana Harmáčka “nový” kosatník Zdeněk Adam, v Hamburku opět zdravotní obtíže a nedojetých 6 rozjížděk a nakonec poměrně úspěšný Cardiff. Celkové 9. místo v absolutním hodnocení je v této konkurenci profesionálních posádek dobrým výsledkem.
A jak hodnotí účast v této sérii posádka týmu MASTERLAN? “Čtyři závody ve dvou měsících byly nesmírně náročné. Nejen fyzicky, ale také časově. Resty budu dohánět celý podzim, ale stálo to za to. Atmosféra na regatách byla úžasná,” řekl kosatník Milan Harmáček. Kormidelník David Křížek pak dodal: “Z celé tour jsem nadšený. Rozhodně to stálo za to. Hodně jsem se naučil o trimu, ale také díky těsným soubojům, jsem se zlepšil v taktických soubojích. Naopak o strategii to zde moc nebylo. Je to takový jachtařský motokros. Hodně jsme ztratili díky zdravotním problémům a také díky naší velké hmotnosti. Pokusíme se s tím něco udělat a maximálně se připravit na příští ročník. Ten by měl být složen z pěti až šesti závodů s jedním škrtatelným umístěním. Vše ale bude rozloženo do půl roku a tak bude více času na přípravu.