Pár tipů k bezpečnému kotvení
Písek a bahno. Nikoli řasy!
Přijedete na kotviště. Pokud je voda čistá, vybíráte na spuštění kotvy místo, kde je písek. Poznáte to podle toho, že dno je světlé. Tmavé skvrny jsou řasy. Tam kotvu nespouštějte. V řasách nebude držet.
Vypouštím kotvu. A co dál?
Jsem nad místem, kde vypustím kotvu. Spouštím kotvu na dno. Pokud fouká vítr, obvykle ani není nutné couvat po větru, protože vítr nás sfoukne a stačí počkat, až se řetěz napne a loď ustálí. Pokud vítr nefouká, nebo je příliš slabý, pomalu při vypouštění kotvy couváme.
Klouže kotva po dně?
Včera jsme si řekli pár rad, jak poznat, že kotvu vlečeme. Je zde ještě jedna navíc. Vypustíte kotvu, patřičné množství řetězu a couváte. Při té příležitosti můžete položit ruku (nebo bosou nohu) na kotevní řetěz. Pokud loď vleče kotvu po dně, bude řetěz vibrovat. Jaké jsou v tom případě možnosti? Nejprve vypustit delší řetěz. Pokud ani toto nepomůže, vytáhněte kotvu a zkuste zakotvit znovu.
Zarýt kotvu do dna
Po ustálení lodě na kotvě je ještě nutné zarýt kotvu do dna. Nejprve dáme kotvě čas, aby srovnala loď. Poté začneme na pomalý zpětný chod kotvu zarývat do dna. Postupně přidáváme plyn. Nemusíme se bát ani přes 2000 otáček. Kotva se do dna zaryje. Pokud ne, je třeba znovu zakotvit. Čím silnější vítr čekáme, tím větší otáčky jsou nutné.
Fendry na přeplněném kotvišti
I když to nevypadá dobře, na přeplněném kotvišti se nebojte mít na boku fendry. Mnohé lodě jsou špatně zakotvené a utrhnou-li se z kotvy, je lepší, pokud fendry máte připravené.
Plotter a Track
Včera jsme již mluvili o funkci Track na mapovém plotteru. Stojíte-li na kotvě, nechte mapový plotter zapnutý. Jen snižte jeho jas. Funkci Track mějte aktivovanou. Uvidíte tak, jestli kotva drží. A navíc, mějte funkci Track aktivovánu i při přijíždění na kotviště. Někdy může být cesta na kotviště složitá, v cestě mohou být útesy a mělčiny, které v noci neuvidíte. Pokud by se zhoršila situace a bylo by nutné odplout, uvidíte, kudy vede bezpečná cesta ven. Jak jste přijeli, tak můžete i odplout.