Otevřený nebo uzavřený kokpit?
Pojďme se podívat na dvě turistické jachty. V obou případech by mělo jít o jachty pro dlouhé turistické plavby. Alespoň podle označení. Výrobci sázejí na odlišné přístupy. Jednou je zcela nová Grand Soleil 65, označená výrobcem jako Long Cruise. Jachta se vyznačuje již zmíněnou téměř hladkou palubou, s nízkou nástavbou a otevřeným kokpitem. Na pohled krásná jachta, elegantní. Skoro by se chtělo říci, že jde o jachtu, kterou by chtěl každý.
Na druhé straně se podíváme na něco z produkce loděnice Amel. Například podobně velký model Amel 60. Ta tam je elegance Grand Soleil. Pevné nerezové relingy kolem paluby, dva rolfoky na přídi, dva masivní kotevní vrátky, a především veliký pevný sprayhood a krytý kokpit. Toto není jachta, která by v eleganci šlapala na paty italskému designu. Pokud bych však u některé jachty měl použít slova Long Cruise, tak by to byl Amel.
Co chci na dlouhých plavbách
Bezpečí a pohodlí
Budu-li na palubě jachty hledat bezpečí, najdu ho v elegantním otevřeném kokpitu Grand Soleil? Ne, težko. O otevřeném kokpitu, navíc s otevřenou zádí, je jen těžko možné mluvit jako o bezpečném. Je tedy pohodlný? Při krátkých letních plavbách asi ano, pokud se však vydáváme na dlouhé plavby, na kterých již nejsme schopni si vybrat ideální počasí, není velký o otevřený kokpit ani pohodlný. Ano, můžeme sice jachtu dovybavit sprayhoodem a bimini, to ale zase ztrácí svoji eleganci.
Možná není uzavřený kokpit tak fotogenický, možná není tak rajcovní při stání v přístavu zádí k molu. Rozhodně je však mnohem lepší na dlouhé plavby. Až budete v dešti za kormidlem Grand Soleil předjíždět Amel 60, určitě s vámi nebude chtít jeho kormidelník měnit. Možná ale vy byste v tu chvíli vyměnili rychlost v dešti za pohodlí pod střechou.