Oceanis 41.1 – Evoluce přeje rychlosti
Pozornější jachtaři si všimnou, že parametry trupu se jachta velmi podobá předchozímu modelu Oceanis 41. Povedené tvary z designérské dílny Finot-Conq byly zachovány, došlo jen k celkové optimalizaci lodě tak, aby více odpovídala současným požadavkům zákazníků. Tento postup je v posledních letech používán loděnicemi častěji. Zákazníci si potrpí na nové modely, jejich vývoj a zavedení do výroby jsou však velmi nákladné.
V posledním desetiletí nové jachty stále častěji využívají tvary trupů, které přicházejí ze světa závodního jachtingu. Jsou především v zadní části velmi široké a téměř se nezužují. Také zalomení trupu nad čarou ponoru dodává jachtě více místa v podpalubí. Široký trup navíc znamená větší tvarovou stabilitu a tedy i větší výkon lodi.
Výroba
Trup jachty je vyráběn vakuovou infuzí, která zajišťuje optimální poměr mezi hmotností a pevností. Infuze při výrobě navíc snižuje ekologickou zátěž. Paluba je sendvičové konstrukce a je použita metoda injektáže. Vyztužení spodní části trupu zajišťuje vlepená vnitřní struktura (inner moulding), do které je také uchycen kýl.
Kormidlo
V dnešní době je časté použití dvojice kormidelních listů na jachtách, které mají širokou záď. U Oceanis 41.1 tomu tak není. Kormidlo je jen jedno. Když šla jachta do větších náklonů, očekával jsem, že budou potíže s jejím udržením na kurzu. Překvapivě tomu tak nebylo. Během testu nebylo nutné ani za velkého náklonu vypouštět otěž hlavní plachty, Oceanis stále výborně poslouchal kormidelníka. S prvním refem byl ve 20 uzlech větru stále výborně vyvážený a kormidlo bylo možné pustit z ruky. Je znát, že list kormidla je hluboký. Je to výhoda při ovládání jachty, ale je na to nutné myslet při zajíždění zádí k molu v místech, kde je u nábřeží menší hloubka.
Oplachtění
Na testované jachtě byla použita klasická hlavní plachta. S výtahem pomáhala elektrická vinšna. Kvůli bezpečnosti jsou dnes ráhna instalována velmi vysoko. S rolovací hlavní plachtou je to jedno, klasická plachta se na vysokém ráhnu hůře ukládá do lazy bagu. U stěžně je možné použít výklopnou stupačku, na zadním konci ráhna již není čím si pomoci.
Otěž hlavní plachty je typu german mainsheet a je stažena do kokpitu k oběma kormidlům. Na stejné vinšny vedou i otěže kosatky. V silnějším větru je třeba si pohlídat, že je stoper, kterým otěž hlavní plachty prochází, po obratu otevřený a otěž je zaseklá jen na vinšně, aby ji bylo možné kdykoli povolit.
Drobnost, která potěší
Zadní stěh se na Oceanisu dělí na dva. Příjemné je, že i na turistickou jachtu pronikly technologie používané na lodích závodních. Spodní část stěhu je z dyneemy. Díky tomu je stěh lehčí a je možné s ním mnohem lépe pracovat. K dotahování stěhu slouží kladkostroj. Na podobných turistických lodích bývá často dopínání zadního stěhu tak obtížné, až je málem vyloučené.
Paluba a kokpit
Všechny lukny na palubě jsou zapuštěné, jak vyžaduje moderní doba. Projdete-li se po nich, může se vám zdát, že se prohýbají více, než je nezbytné. Elegantně vypadá masivní laminátová bortlajsna i na ní upevněná poziční světla.
Průchod z přídě na záď je náročnější v místě uchycení vantů. Korpulentnější postavy budou dokonce muset vylézt na nástavbu. Tam je samozřejmě místa dost.
Příjemným prvkem je oblouk nad kokpitem. Otěž hlavní plachty je na jeho vršku a navíc se na něj chytá velký sprayhood. Esteticky takto velký sprayhood není výhra, ale co se týče praktické stránky, jde v horším počasí o nedocenitelnou pomůcku.
Kokpit působí dojmem větší jachty. Na testované lodi byl jen lehčí stolek z nerezu a teaku, počítá se ale i s laminátovým stolkem s lednicí. Na pravoboku je pod sedačkou speciální prostor na záchranný ostrůvek. Použitý model ostrůvku byl dobře přístupný.
Láhve na plyn mají své místo na zádi uprostřed kokpitu. Vedle nich je i nápustní ventil na naftu. Ani když při čepování přeteče, neznečistí teakovou palubu.
Sklopné lavice za kormidly jsou vítané při stání na kotvě a koupání, ale chybějící úložný prostor pod nimi v kokpitu absentuje. Opěrku na nohu za kormidlem oceníme, pokud při vedení lodi stojíme. Sedneme-li si na bok kokpitu, je daleko. Je to logické, jedna opěrka nemůže vyhovět všem polohám.
Sklopnou koupací plošinu ocení děti a všichni milovníci koupání. Je rozměrná a výborně přístupná. Pro mnohé jedno z hlavních lákadel jachty.
Podpalubí
Práh z kokpitu do podpalubí je nižší, než bývalo běžné dříve. Je to umožněno svisle dělenými dveřmi hlavní lukny. Méně strmé schody do salonu si dnes zákazníci žádají. A dostávají je. Interiér testované lodi byl barevně sladěný s povrchovou úpravou v barvě světlého dubu.
Dvojdílné dveře do přední kajuty umožňují dokonalé propojení se salonem. Pod lůžkem je k dispozici rozměrná výklopná zásuvka. Velká boční okna v trupu dělají prostor na přídi příjemnější. Vedle verze s centrálně umístěným lůžkem je nabízena i verze s lůžkem na levoboku a druhou koupelnou.
Vysoký zvednutý okraj pracovní desky v kuchyni je na moři velkou výhodou. Majitelé lodi budou uchváceni ohromnou lednicí, která je přístupná nejen z vrchu, ale také z boku. Při otevření lednice se však kuchař bude potýkat s minimem odkládací plochy. Skříněk nad pracovní plochou je v kuchyni dostatek. Jednoduchý dřez není ideální pro mytí nádobí na lodi. Výrazně zvyšuje potřebu vody. Proč? Protože je nutné mýt pod tekoucím kohoutkem.
Zadní kajuty (na testované jachtě 2 shodné) vynikají výrazně lepším osvětlením, než bylo dříve běžné. Díky tvaru jachty jsou lůžka široká a posádka v kajutě najde i dostatek poliček a skříněk na osobní věci. Ve dvoukajutové verzi místo kajuty na levoboku je k dispozici velký sklad a vstup do úložného prostoru přístupného z kokpitu.
Na toaletě je sprchový kout samostatně oddělen. Čisté zpracování odpovídá zbytku interiéru. Místo dřeva bych zde ale raději dal přednost bílému laminátu, který lépe odolává vysoké vlhkosti.
Přístup k servisním částem motoru je již tradičně dobrý. Překvapením je umístění čerpadla na sladkou vodu v motorovém prostoru. Díky zvukové izolaci strojovny bude čerpadlo méně rušit posádku.
Jízdní vlastnosti
Při stoupačce kolem 45°na vítr se rychlost šplhala k 7,5 uzlu. Po odpadnutí čísla na logu letěla k 9 uzlům. Ani 10 uzlů nebude pro Oceanis 41.1 žádnou výjimkou, jak koneckonců ukazuje i polární diagram. Při větru o rychlosti 25 uzlů je dokonce dosažitelná hranice 12 uzlů. V polárním diagramu najdete více. Rychlost moderních lodí, a to i turistických, stále roste.
Závěrem
Oceanis 41.1 je dalším krokem vstříc zákazníkům, kteří hledají na jachtě především pohodlí a hodlají na vodě trávit prodloužené víkendy či letní dovolené. Pokud hledáte loď na dlouhé expediční plavby, některé věci byste na novém Oceanisu postrádali. Jde o logický fakt, není možné vyhovět všem. Jste-li ale příznivci pohodlí, čistého designu a rychlosti, je 41.1 lodí, kterou byste neměli pouštět ze zřetele. Zvláště, když loděnice přišla s atraktivní základní cenou 142 000 EUR bez DPH.
Parametry
Celková délka |
12,43 m |
Délka trupu |
11,98 m |
Délka na vodorysce |
11,37 m |
Šířka |
4,20 m |
Ponor |
1,70/2,18 m |
Balast |
2507/2300 kg |
Výtlak |
8777 kg |
Nádrž na palivo |
200 l |
Nádrž na vodu (standard) |
240 l |
Výkon motoru |
45 HP |
Plocha hlavní plachty |
43,10 m2 |
Gena |
42,00 m2 |
Asymetrický spinaker |
130,00 M2 |
Design |
Finot – Conq |
Základní cena |
142000 EUR bez DPH |
Více |