Ledoborec na dlouhé plavby
Manželé Steve a Linda Dashew, stojící za projektem FPB, procestovali svět na palubě jachty již mnohokrát. Nejprve na plachetnicích a později na motorových člunech FPB vlastní konstrukce. Po motorových lodích chtěli, aby byly stejně bezpečné jako plachetnice a aby i provozní náklady byly srovnatelné.
Zatímco na běžném motorovém člunu je už plavba přes Jadran středně velkým zásekem do bankovního účtu, u FPB jsou náklady na naftu jen zlomkové. Je to dáno rychlostí, kterou pluje, ale také tvarem trupu, který mnohem více připomíná plachetnici, než běžný motorový člun a je pro nižší rychlosti optimalizován.
Nejmenší z nabízených modelů nese označení 64. Necelých 20 metrů dlouhá jachta má výtlak přes 40 tun, ponor 1,37 metru a dojezd cestovní rychlostí 9 uzlů 6400 mil. To znamená přes Atlantik s rezervou tam i zpět. Na takovou plavbu je nutné doplnit tanky o objemu 12 800 l až po okraj.
Jachta je zařízená s ohledem na maximální pohodlí posádky na dlouhých plavbách. Dále je věnována velká pozornost bezpečí. Proto si mohou všechny modely FPB bez obav lehnout na hladinu a vrátí se zpět. Počítá se i s tím, že je vlna překlopí. Bez následků.
Na druhé straně nabídky je studie vlajkové lodi FPB 130. Stejně jako u ostatních modelů je kladen důraz na bezpečnost, minimální potřebu údržby, dlouhý dojezd a malý ponor, který umožňuje plavbu i tam, kam se jiné podobně velké lodě nedostanou. Vlajková loď bude dlouhá 40 metrů, bude poháněna dvojicí motorů o výkonech 675 HP a 34 tun nafty jí zajistí dojezd až 7000 mil při 12,5 uzlu.
FPB jsou motorové lodě určené pro plavby kolem světa, do polárních oblastí i na místa, kterou jsou pro většinu smrtelníků nedostupná. při takových plavbách je možné ocenit i fakt, že si je mnozí pletou s loděmi vojenskými. To není v některých místech na škodu.
Více zde.