Transatlantické závody

Kudy povede vítězná trasa do cíle?

Zítra ve 1300 startuje druhá etapa Transat Cafe L´Or. Milan Koláček s Pierrem Brasseurem jsou připraveni a budou bojovat o místa vpředu. Otázkou za milion je, kudy povede vítězná cesta do cíle?

Máte před sebou celý Atlantik a je třeba vybrat nejrychlejší trasu přes oceán. Co předchází startu závodu?

Každá jachta je vybavena routingovým programem. Je to software, který navrhne optimalizaci trasy v závislosti na počasí a rychlosti lodě na různé kurzy na vítr. Obvykle se jedná o program Adrena francouzské provenience.

Vzhledem k tomu, že všichni pracují se stejným softwarem, mohlo by se laikům zdát, že trasa bude pro všechny závodníky stejná. To je jen zdání. Jachty mají mírně rozdílné polární diagramy (graf ukazující rychlost lodě v závislosti na síle větru a úhlu vůči jachtě), liší se plachtami, které vezou. Dále se do výpočtu zahrnuje percentuálně zpomalení oproti polárnímu diagramu. Zde hrají roli meteorologické podmínky, únava posádky, nepozornost, nebo i defekty na materiálu. Navíc je možné v programu nastavit limity síly větru. Je možné se vyhýbat bezvětří (je to možné, pokud je to možné), nebo bouřím. Z toho vychází, že se navržená trasa bude lišit.

Dalším faktorem jsou meteorologické modely. Vzhledem k tomu, že se meteorologové snaží předpovídat chaos (je třeba si uvědomit, že tento chaos existuje i bez nás a my se mu jen snažíme dát nějaký řád), mohou mít meteorologické modely různé výsledky. Více či méně různé. Pokud se liší, přichází otázka, který zvolit. A to už vyžaduje o meteorologii něco vědět. Tedy něco, hodně!

Před startem závodu je možné využít služby profesionálního weather routera. To je muž/žena, který/á je profesionálním meteorologem, nebo se tomu velmi blíží. Pro Milana s Pierrem připravuje routing Nicolas Troussel. Dlouholetý vynikající závodník ve třídě Figaro, Solitaire du Figaro dvakrát vyhrál, byl druhý v závodě Route du Rhum.  Dnes připraví našemu týmu analýzu povětrnostní situace a doporučí trasu. Dále už bude vše na závodnících.

Když to zjednodušíme, jde o to, jestli zvolit přímou trasu do cíle, nebo sjet na jih do pasátu. V této chvíli to vypadá, že se popluje na západ. Na cestě budou čekat před souostrovím Azory 3 fronty. A mělo by to být ještě daleko za Azory spíše stoupačka a bok.

To by mohlo našim hrát do karet.