Jih nebo západ?
Při plavbě na jih Atlantikem je třeba věnovat pozornost rovníkovým tišinám. Pokusíte-li se přejet tišiny co nejdále na východě, uvíznete v nich. Schramstnou vás a podrží na pěkně dlouho.
Můžete je přejet daleko na západě. Tam jsou úzké, nebo dokonce neznatelné. Nevýhodou ale je, že na jižní polokouli poplujete v pasátu příliš ostře na vítr. To je pomalé.
Proto se tišiny překonávají kolem 28° západní délky. Je to kompromisní místo. Tišiny jsou zde užší a pasát na jižní polokouli se stále dá dobře a rychle jet.
Cesta na 28°
Vyplujete-li z Lisabonu přímo na jihozápad, tedy nejkratší trasou, budete muset stále halzovat. Navíc se vám do cesty postaví Kanárské ostrovy a Kapverdy. Za ostrovy jsou dlouhá pásma větrného stínu. Nikdo nechce riskovat, že se do nich dostane.
Proto taktika velí, plout co nejdále k západu. Co nejdále, co meteorologické podmínky dovolí. Nyní podmínky umožňují rychlou plavbu daleko k západu. Proto všichni směřují tím směrem.
Celé startovní pole proplulo severně od Madeiry, také kvůli větrnému stínu, a hledá ideální pozici pro vstup do rovníkových tišin za cca tři dny.
To je taktika dnešních dnů. A proto také pořadí jachet podle vzdálenosti do cíle není rozhodující. Na čele je nyní ten, kdo je nejdále na jihozápad, nikoli na jih
33 uzlů po startu
Na startu v Lisabonu vál severní vítr (Portugalský pasát) rychlostí kolem 30 uzlů. Vlnění dosahovalo výšky 4 metrů. Razantní podmínky znamenaly razantní start. Dongfeng to vytáhl až na 33 uzlů. Na palubě Turn the Tide of Plastic srazila vlna Biancu Cook z boku lodi do kokpitu. Byla přivázaná a vlna ji pohodila na podlahu. V leže na zádech se na ní valily tuny vody jdoucí přes palubu. Záchranná vesta si to vyložila jako pokyn k činnosti a nafoukla se. Studená sprcha s vestou na krku.
Velmi složité chvíle zažívali také reportéři na palubách. Zběsilý let znamenal, že u stolku v podpalubí nebylo možné sedět. Vlny a nárazy smýkaly osobou pracující na počítači stejně, jako zuřivý teriér kusem hadru. Skvělé podmínky pro hru na pravdu: Trpíš mořskou nemocí?
Co dále?
Dnes už jsou podmínky klidnější. Vítr kolem 20 uzlů, rychlost lodi podobná. Čeká se jen na správný moment pro definitivní halzu k jihu.
Polohu lodi najdete zde.