Stavba a údržba

Jak vyřešit dobíjení akumulátorů? Díl 1.

Máte jachtu a řešíte problém dobíjení akumulátorů. Chcete být co nejvíce autonomní a nemáte rádi zvuk motoru. Jak je třeba v té chvíli uvažovat? Co vše musíte zvážit?

Možností dobíjení je celá řada. Klasikou je alternátor na lodním motoru. Dále je zde běžný generátor. Časté jsou soláry, větrné a vodní generátory, relativní novinkou jsou palivové články. Co z toho je pro vás ideální?

Než začnete o konkrétním zdroji energie uvažovat, musíte si nejprve ujasnit, jaký je styl vašich plaveb. Kolik času trávíte mimo maríny, kolik hodin denně plujete na motor, jakou máte spotřebu elektrické energie. To vše má velký vliv na správnou volbu. Systém energetické soběstačnosti je třeba správně vyvážit tak, aby byl nejen pohodlný, ale také smysluplný finančně. V této sérii článků nám půjde o vyjasnění si kladů a záporů jednotlivých systémů.

Palivový článek

Podívejme se na první příklad. Je jím palivový článek. Ideální palivový článek je vodíkový. Atomy vodíku se slučují s atomy kyslíku, vzniká voda a uvolňuje se energie. Krásný a ekologický zdroj. Kvůli potížím s uskladněním vodíku se používá jako palivo do současných palivových článků uhlovodík. Výsledkem reakce je CO2, H2O a uvolněná energie.  

Palivový článek najdete například na závodních lodích tříd Classe Mini nebo Class 40. Připojíte ho k akumulátorům, nastavíte pokles napětí, při kterém se má spouštět a máte klid. O stav vašich baterií se postará článek sám. Je tichý, o jeho běhu nevíte, je lehký. 

Parádní společník. „To chci,“ řeknete si. Situace je však složitější.

Při závodech ano...

Na závodních jachtách není velká spotřeba energie. Běží zde jen navigační přístroje a autopilot. Žádná lednice, minimální osvětlení, jen LED pozičky v noci. Provozní náklady nejsou důležité, protože v celkových provozních nákladech závodní lodi se ztratí. Důležitá je nízká hmotnost. Dobíjení palivovým článkem probíhá v podstatě jen během závodů, nejste na něm odkázáni den po dni. 

 

...na turistické jachtě?

Na vaší jachtě je situace jiná. Provozní náklady jsou důležité. Vydáváte se na plavby dlouhé týden či 14 dnů, během kterých máte velkou spotřebu energie. Na lodi vám běží lednice, mrazák, celá řada světel, počítač, autopilot, ve vedru ventilátory, rádio, možná televize. Bez problémů spotřebujete 300 Ah denně. 

Kolik stojí provoz?

Nyní pojďme počítat. Pokud byste uvažovali o palivovém článku, měl by smysl jen nejvýkonnější článek Efoy, tedy model 210. Ten je schopen za den vyrobit 210 Ah energie. Stačí srovnat dvě čísla a je jasné, že na plné dobití akumulátorů to nestačí.
Není ale třeba hned házet flintu do žita. Pokud denně odjedete 2 hodiny na motor, stačit by to mohlo.
Má to jedno velké ale. To je cena za dobití akumulátorů. Palivový článek Efoy běží na methanol. Předpokládejme, že kupujete kanystry po 10 litrech s označením M10. Obsažená energie v M10 odpovídá 925 Ah. Pokud bychom počítali s tím, že denně spotřebujeme 300 Ah a palivový článek musí běžet na maximální výkon, tedy produkovat 210 Ah, bude nám M10 stačit na necelých 5 dnů plavby. Cena je přitom například v Anglii 96 GBP. Dva týdny plavby by vás jen na dobíjení baterek palivovým článkem vyšly na cca 300 GBP. To by byl dost drahý komfort.

A to jsme ještě nebrali v úvahu pořizovací cenu Efoy 210, která se pohybuje kolem 5000 GBP.

Pokud si toto přečtete, zlomíte zřejmě nad palivovým článkem hůl. To by ale nebylo dobře. Palivový článek sice není určen na každou loď, ale pro vyvážení energetického mixu má v určitých případech své místo. 

V příštím dílu se podíváme na solární panely. Kolik jich potřebujete?