Technika plavby

Jak manévrovat s katamaránem u mola

Charterové firmy nabízejí stále více katamaranů. Prostor a pohodlí na palubě jsou na straně kladů. Rozměry, se kterými je třeba se potýkat v těsných přístavech, zase na straně záporů. Jak je to s manévrováním s katamarány?

Katamarany nabízejí při manévrech jednu velkou výhodu. Jsou jí dva motory umístěné daleko od sebe, které umožňují otáčení na místě a další kousky s jednotrupou jachtou neproveditelné.

Manévry v přístavech provádíme na katamaránech pomocí motorů, nikoli kormidla. Motory nám dávají větší možnosti. Při manévrování v přístavech tedy dotáhneme kormidlo na střed pomocí šroubu v jeho ose a pokračujeme vedením lodě plynovými pákami. Dopředu - dozadu, pravá - levá, jako v tanku.

Tento způsob manévrování však neznamená, že nelze používat pomůcky, které jsou běžné ve světě jednotrupých jachet. Naopak je možné je používat a síla manévrů je díky dvojici motorů daleko od sebe vzdálených mnohem větší.

Podíváme se nyní například na zajetí k molu bokem do krátké mezery. Například u benzínky. Největší fendr si připravíme na bok k zádi, kde se o molo opřeme.

Podobně jako s jednotrupou lodí můžeme do mezery zacouvat. Natočíme se k couvání do mezery tam, kde chceme stát vyvázáni zádí. K dotočení použijeme v malém prostoru motory. Po natočení zařadíme zpětný chod na obou motorech a plujeme k molu.

U mola si vyvážeme záďové lano. Nyní na pravém motoru necháme neutrál a na levém zařadíme přední chod. Katamaran se dotočí bokem k molu kolem vyvazovacího lana.

Jednoduchý a bezpečný manévr pro zajíždění bokem.

Pokud chcete dostat před sezónou katamaran do ruky, nabízíme poslední tři volná místa na třídenním kurzu přístavních manévrů s katamaránem v Chorvatsku.