Jules Verne Trophy

Den do Portugalska, dva dny na Kanáry

To je rychlost postupu trimaranu Gitana na jih. V neděli v půl druhé po půlnoci UTC protnul startovní čáru u ostrova Ouessant na severozápadě Bretaně, dnes v noci halzoval u Lisabonu a nyní má před sebou dlouhý kurz k Madeiře.

Tuto zimu jde o druhý pokus o překonání rekordu v plavbě kolem světa. První start v listopadu byl neúspěšný. Nyní přišel na řadu poslední letošní pokus.

Tentokrát má tým Gitana za sebou za prvních 24 hodin nezvyklé množství halz. Za 24 hodin jich bylo 7. Trimaran IDEC Sport (držitel rekordu), měl v té samé chvíli za sebou 3. V tuto chvíli by měla posádky mít na pár hodin od obratů pokoj. Další zřejmě přijde až po pár stovkách mil za Madeirou, kde budou navigátoři hledat vhodné místo pro obrat do pasátu, který by mohl dovést trimaran až do rovníkových tišin.

Šestičlenný tým na palubě 32 m dlouhého trimaranu se s rozloučil s pevninou záblesky majáku Créac´h na ostrově Ouessant. Není vyloučeno, že první pevninou, kterou závodníci spatří, bude znovu tento maják. Za 40 dnů, když se vše podaří. Stane-li se tak dříve než 20. února 3 minuty a 15 sekund po půlnoci, stane se francouzský tým sponzorovaný rodinou Rothschildů desátou posádkou, která se zapíše mezi držitele Jules Verne Trophy.

Vyladění

Na správný okamžik ke startu tým čekal 5 dnů. Pět dnů od chvíle, kdy vyvěsil žlutou vlajku, která znamená, že start je možný do 48 hodin. Situace na severním Atlantiku byla po celou dobu stabilně dobrá a tak si mohl tým dovolit počkat, až se objeví v předpovědi správná situace pro nejrychlejší plavbu jižním Atlantikem k mysu Dobré naděje.

Divoký mys Finisterre

Po klidném startu a rychlém letu přes Biskaj byla situace divočejší až u mysu Finisterre, kde vítr zesílil a moře bylo divoké. Než se trimaran dostal na klidnější vodu za Pyrenejským poloostrovem, užila si posádka pár divočejších hodin. Trimaran držel rychlost mezi 30 a 40 uzly, ale občas se zabořil do vlny. Výsledkem v takovém případě je let všeho, co není pevně uchyceno, směrem k přídi. Pevně uchycen nebyl Yann Riou. Vyzkoušel si let vpřed. Naštěstí bez poškození tělesné schránky…

Úzký pás větru

Mnoho manévrů za prvních 24 hodin bylo dáno tím, že se tým musel vejít do úzkého pásu větru. Na jedné straně mys Finisterre a pobřeží, na straně druhé hřeben vysokého tlaku vzduchu bez větru.

Podmínky by ale neměly bránit tomu, aby se tým dostal za méně než 5 dnů na rovník a méně než 12 dnů k mysu Dobré naděje.

V současné chvíli letí trimaran Maxi Edmond de Rothschild směrem k Madeiře a má náskok na rekord skoro 100 mil.

Polohu lodě najdete zde.