Beneteau First 24 pro milovníky rychlosti
Rychlost je zábavná a dokáže potěšit i ty, kteří ji primárně nevyhledávají. Jachta First 24 vykouzlí úsměv na tváři svojí chutí jet, svým sportovním charakterem. Přitom jde o loď, kterou snadno odtáhnete k moři za automobilem a můžete ji využít i u nás.
Se zvyšováním rychlosti v každém sportu, jachting nevyjímaje, jsou spojeny zvyšující se nároky. Nároky na finance kvůli lepším a dražším materiálům. Na fyzickou kondici kvůli větším silám spojeným s ovládáním rozměrnějších plachet. Na větší znalosti a zkušenosti nutné ke zvládnutí výkonnější lodě, nebo na vyšší sehranost a secvičenost posádky. Jen málokomu se podaří všechny výše jmenované aspekty sladit dohromady, a proto pro většinu hobby jachtařů zůstává oblast vyšších rychlostí a kontinuální plavby ve skluzu prakticky nedostupnou. Berou ji spíše jako doménu lodí s profesionálními závodními posádkami. Jsou tu ale turistické jachty, které toto vše umožňují.
Můžete namítnout, že ve skluzu se krásně svezete na kterékoliv výkonnější dinghy nebo katamaránu, ale ruku na srdce, u většiny z nás se s přibývajícím věkem úměrně snižuje přitažlivost oblékání neoprenu a napřimování převrácené lodě.
Uprostřed trojice
Řadí se svojí velikostí do středu mezi First 18 a 27 (původně Seascape 18 a 27). Platí pro ni to samé, co pro ostatní dvě – je pojata jako performance cruiser a ne jako čistý racer a nese společný znak celé trojice. To je absence zadního stěhu i pohyblivých zadních stěhů. Z této konfigurace takeláže vyplývá možnost použití výkonné hlavní plachty typu square top, která je spojená s velmi jednoduchým ovládáním.
Maximalizace vodorysky a rychlosti
Začneme ale obecným popisem. Laminátové části jsou ze sendviče vinylester/sklo a pěnového jádra. Trup s délkou 7,29 m s kolmým klounovcem i zrcadlem dosahuje maximální délky na vodorysce. Má výrazný outor a ve značné části délky prakticky kolmé boky. Maximální šířky 2,50 m je dosaženo od cca. poloviny lodě až po zrcadlo.
Kokpit
Až na pláž…
Deck hardware
Otěže geny prochází kladkami na krátkých kolejničkách na nástavbě. Všechna zatím zmíněná lana jsou lehce dosažitelná z místa u hlavní lukny. Zužované otěže genakru vedou klasicky přes první kladku na zadním koši k ráčnové kladce na zadním relingovém sloupku a do klem na stranách kokpitu. Hlavní otěž s poměrem 6:1 má zadní vedení a do ruky se vám dostane přes otočnou kladku s klemou na podlaze kokpitu. Kladky jsou převážně značky Ronstan.
Karbonový stěžeň o délce 10 m má jeden pár sálingů, karbonové ráhno je dlouhé 3,5 m a karbonový čelen, vysouvatelný trochu netypicky přímo v ose lodě, měří 2 m.
V podpalubí
Podlahu narušují žebra zajišťující pevnost trupu. Brzy si na ně zvyknete. Příjemná je pěnová guma, která je mezi žebry na podlaze. I když je voda chladná, guma hřeje do nohou a je měkká.
Oplachtění
V základu se jako hlavní plachta nabízí laminátka z pentexu o ploše 24 m2 se dvěma refy, rolovací kosatka 16 m2 s vertikálními spírami ze stejného materiálu a částečný genakr z norlonu o ploše 63 m2. Všechny plachty jsou od North Sails. Jako extra se nabízí klasická kosatka, menší klasická kosatka, Code5 o ploše 40 m2. Motor můžete použít buď spalovací do 6 hp nebo ekvivalentní elektrický. Přidělává se na jednoduchý demontovatelný držák na zrcadle.
Plavební vlastnosti
Jachta je velmi předvídatelná a nezáludná a ani ve větších náklonech nenastává díky dvěma kormidelním listům žádný problém. Se základním oplachtěním se dá v klidu ovládat v jednom člověku a věřím, že při použití autopilota a rolovacích Code5 a genakru by ani další oplachtění nemělo být velký problém. Myslím samozřejmě za rozumného větru. Ve 20 uzlech skutečného větru můžete podle ostrosti bočního/zadobočního kurzu počítat s vlastní rychlostí 12 až 13 uzlů.
Tříčlenná posádka je zcela dostačující i pro trochu toho závodění. Na předních kurzech vás samozřejmě omezuje délka (nicméně ve svěžím větru nejsou rychlosti přes 6 uzlů problém), ale co na nich oproti větším lodím ztratíte, velmi pravděpodobně rychle doženete po větru. Primárně se jedná o rychlý cruiser, na který můžete klidně vzít děti nebo přátele, pro které je jachting neznámý. Ponor se dá z původních dvou metrů snížit až na téměř neuvěřitelných 25 centimetrů (existuje i verze 1,1/0,35m). Je to tedy loď přímo určená pro návštěvy zátok, pláží, rybářských vesniček nebo vůbec míst většině jachet nedostupných.
Výkon
Ještě se ale trochu vrátím k výkonu – chtěl jsem si First 24 srovnat s nějakou podobnou lodí a nakonec jsem při zvážení délky, šířky, výtlaku a plochy plachet jako nejpodobnější našel Melges 24. Vzal jsem dva základní údaje poukazující na potenciál lodě: koeficienty SA/∇ (plocha plachet/ objemový výtlak) a LWL/∇ (délka/objemový výtlak). Pro neznalé – u obou platí čím větší, tím lepší a obecně se považují lodě s SA/∇ nad 22 a LWL/∇ nad 7,5 za velmi výkonné. Ale zpět ke srovnání Melges má SA/∇ 38,6 a LWL/∇ 7,9 zatímco First 41,8 a 7,47. Zde vidíte, že z hlediska výkonu se jedná o srovnatelné lodě. Z pohledu uživatele se ale určitě nedá tvrdit, že je Melges pohodová loď vhodná na rodinný výlet po zátokách.
Závěrem
First 24 je nevelkou lodí s velkým sportovním potenciálem, která potěší rychlostí ve slabém i silném větru. Pro mnohé budou rychlosti dosažené na této jachtě jejich životními rychlostními rekordy. Cenou za rychlost je pak spartánštější interiér vhodný spíše pro mladší jachtaře. Vyšší cena je dána i použitím karbonových kulatin na takeláž již v základním provedení. Obvykle se za karbon hodně připlácí.
Parametry
Délka celková/na vodorysce |
7,29 m |
Šířka max. |
2,50 m |
Ponor |
2 m/0,25 m |
Výtlak |
960 kg |
Váha kýlu |
320 kg |
Plocha hlavní plachty |
24 m2 |
Plocha kosatky |
16 m2 |
Asymetrický spinaker |
62 m2 |
CE kategorie |
C |
Design |
Manuard YD, GIGODESIGN |
Cena |
55 080 EUR bez DPH |
Více informací |