80 uzlů, 10 metrů vlny!
Na trackeru, na kterém sledujeme závod to nevypadá tak strašně. Jižně od Tasmánie se jinde zelené a žluté šipky větru zbarvily do červena. Z křesla žádný problém. Bude jen více foukat. Pokud jste na lodi uprostřed Jižního oceánu, je to pro vás jiné. Vítr přes 50 uzlů je vždy velký problém. Kdo ho na moři zažil, ví, o čem je řeč. A to většina těch, co tuto zkušenost měli, ji měla z Chorvatska, kde v podstatě nejsou při bóře vlny. Vlny nad 10 metrů zná jen málokdo.A to jižně od Nového Zélandu Grib ukazuje dokonce přes 15 metrů výšky.
To, co se na závodníky řítí, je bouře, kterou je snad dobré vidět jen na monitoru počítače. Nikdo tam nechce být. V dechberoucím větru a v kokpitu zaplavovaném ledovými vodními masami. V tomto jde o boj o život, nikoli se soupeři.
Tedy bouře jižně od Tasmánie zasáhne nejprve jachty na pátém až sedmém místě, aby se později pokusila dostihnout dvojici, která bojuje o bronz.V cestě bouři je duo Jean Le Cam a Yann Elies. Jean-Pierre Dick se rozhodl pro nevšední strategii a zamířil mezi Tasmánii a Austrálii do Bassova průlivu. Bude zřejmě prvním závodníkem v historii Vendée Globe, který tudy propluje. Jen severně od Tasmánie je možné se bouři vyhnout.
Zpomalit a počkat
Jean Le Cam zpomalil a zůstal na jihu. Tak by se neměl do nejsilnějšího větru dostat. Podobnou taktiku zvolil Yann Elies. Postavil již včera loď do drifu a zpomalil na 3 uzle. Jen tak zajistí, že do bouře nevlétne po hlavě.
940 hPa
Teprve zítra a pozítří dosáhne tlaková níže svého dna. Tlak klesne až někam k 940 hPa. To znamená tak hluboko, jak ani ručičkový aneroid nedosáhne. Podívejte se na obrázek z gribu. Pro větší dojem jsme nastavili izobary po 1 hPa. Je vidět ten sešup dolů.
Zítra a pozítří by se do cesty nevšedního meteorologického jevu mohli dostat Paul Meilhat a Jeremie Beyou. To by bylo extrémně nebezpečné. Proto je třeba udržet rychlost a ujet. Dostane-li se tato dvojice východně od Nového Zélandu, než je bouře dostihne, bude již slabší a méně nebezpečná.
Polohu lodí najdete zde.