showTop
× Search
20. dubna se uvolnila 2 místa na kurzech přístavních manévrů v Praze. Dále jsme 30. dubna přidali ještě jeden kurz servisu a údržby lodního dieselového motoru. Zatím všechny naše letošní kurzy motoru byly beznadějně vyprodány.  Jedná se o jednodenní kurz přístavních manévrů, na kterých se proberou všechny základní manévry. Kurz je ideální pro skippery, kteří se potřebují před sezónou rozjezdit, rozcvičit, obnovit návyky, ale může být také ochutnávkou pro úplné začátečníky. Postavit se po roční pauze rovnou za kormidlo pronajaté jachty v přeplněné maríně, kde se do vás opírá vítr, není snadné. A následné dění vám může pokazit celý následující týden na jachtě.  Proto jsme připravili možnost si vše vyzkoušet a zopakovat. Není to sice zadarmo, ale myslím, že za klid na palubě (a ušetřenou kauci) to stojí. Kurz manévrů proběhne na naší nové školící jachtě Sun Odyssey 29.2 Cesaria. Kurz motoru má dvě části, vedle teorie si osaháte reálný a funkční lodní...

Poslední videa


Závodní jachting

Mapos se vyvezl do vedení…

Za ostrovem Vis se do čela vyvezl tým Martina Pospíšila. Na změněném větru vyostřil a dostal se před dlouho vedoucího Michala Kelemena. Spolu s Maposem je vpředu Pavel Horák a Michal Konupčík.

Která kotva drží?

Která kotva drží?
Daniel Vodička

Která kotva drží?

Testovali jsme desítku kotev. Na dně tužší bahno a chtěli jsme vědět, jak se budou kotvy chovat. Výsledky byly zčásti očekávané, ale i trochu překvapivé. 

Z moderních konkávních kotev jsme měli k dispozici kotvy Ultra 12 kg, Spade 15 kg, Manson Supreme 10 kg, Manson Boss 10 kg a Rocna 10 kg. Z modernějších konvexních kotev to byla Kobra 20 kg. K tomu navíc kotvy Britany 14 kg, Grapnel 10 kg a FHD 10 kg.

Kotvili jsme na 5 m hloubky. Na kotvě bylo 5 metrů kotevního řetězu 10 mm a 40 m lana. Nejprve jsme pomalu kotvy zaryli do dna a pak jsme se maximálním tahem snažili kotvy utrhnout. 

Při našem testu odpovídal maximální tah, kterého jsme byli schopni dosáhnout, 6000 – 7000 N, což odpovídá hmotnosti mezi 600 a 700 kg. Šlo o maximální tah jachty Bavaria 46 Cruiser na přední chod. Jachta byla vybavena motorem o výkonu 55 HP. 

Výsledky testu jasně hovořily o výhodách moderních kotev. Z nich jsme nebyli schopní po zarytí hnout kotvami Spade 15 kg, Ultra 12 kg a Manson Boss 10 kg. Kotvy Manson Supreme 10 kg a Rocna 10 kg se zaryly do dna stejně jako již zmíněné kotvy, ale při maximálním tahu byla znát menší plocha kotev na zatížení, kterému byly vystaveny. Zanedbatelně prokluzovaly o jednotlivé decimetry. 

Z dalších kotev si vedla výborně kotva Kobra 20 kg, která se na dně nepohnula. Berme ale v úvahu, že šlo o největší z testovaných kotev.

Kotva Britany 14 kg při 2/3 maximálního tahu ze dna vyskočila a byla tažena. Do dna se již nezaryla, protože byla obalená bahnem. Kotva FHD 10 kg byla při 50% tahu tažena dnem poměrně velkou rychlostí. Na kotvě Grapnel 10 kg nebyl znát výrazněji zaznamenatelný odpor. 

Šlo o test na jednom ideálním druhu dna. Výsledky jsou výmluvné, je ale třeba brát v úvahu velikosti jednotlivých kotev. 

19716

Technika plavby

Vyhledat

Nejbližší události

«duben 2024»
poútstčtsone
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
Na horu