showTop
× Search
Jak rychlé a nebezpečné jsou nové jachty IMOCA?
Daniel Vodička
/ Kategorie: Vende Globe

Jak rychlé a nebezpečné jsou nové jachty IMOCA?

Trojice nových jachet IMOCA Charal, Apivia a LinkedOut předvedla při nedávné regatě Vendée Arctique výkony, které před pár lety bylo možné vidět jen u závodních trimaranů. Jak rychle mohou tyto jachty plout a jak nebezpečná je plavba pro jejich skippery?

Závod ukázal, že nové jachty v ideálních podmínkách ujíždějí svým o generaci starším konkurentkám o parník. Co to znamená? Jakých konkrétních rychlostí dosahují?

Konkrétní rychlosti na zadoboční vítr zmiňuje závodník třídy IMOCA Roman Attanasio. Při větru o rychlosti 16 uzlů jsou nejnovější jachty schopny letět po hladině rychlostmi mezi 28 a 30 uzly. To je rychlost nedávno běžná jen u trimaranů. O generaci starší jachty, které jsou také vybaveny foily, dosáhnou rychlostí 23 – 26 uzlů. Jachta bez foilů z roku 2007 se rozjede na 17 – 19 uzlů.

Rychlost

Vysoké rychlosti však mohou přinášet i problémy. Při poslední Vendée Globe vítěz Armel Le Cléac´h projel velkou část Jižního oceánu se zataženými foily. Podmínky byly takové, že použití foilů, které zvyšují rychlost lodě, by bylo nebezpečné, hrozilo by poškození jachty. Na nových lodích většinou není možné foily zasunout tak, jako bylo možné před 4 roky. Výjimkou je L´Occitane Armela Tripon, na které je možné foily zasunout a nepoužívat je. Vysoké rychlosti budou znamenat rizika poškození jachty.

Hrozící zlomeniny

Pohyby nových lodí vybavených foily jsou takové, že za některých podmínek je pohyb po lodi v podstatě nemožný. Závodníci mají na hlavách helmy, aby předešli vážným zraněním. Očekává se, že tentokrát při Vendée Globe budou muset závodníci zvolnit jen proto, že na palubě nebude možné žít. Je otázkou, jak dlouho zvládnou v kuse náročné podmínky. Ředitel závodu Jacques Caraes se obává, že z pohmožděnin a odřenin se na nových jachtách mohou stát zlomeniny.

Vydrží technika?

Zároveň je otázkou, jak snesou větší namáhání stěžně. One design stěžně na lodích IMOCA vyřešily problémy s nehodami, které byly dříve běžné. Tentokrát ale vyšší rychlosti budou znamenat větší namáhání stěžně. Je otázkou, jak toto stěžně, které byly vyvinuty pro předešlou generací jachet, zvládnou.

Foily a vysoké rychlosti s nimi spojené přinášejí celou řadu problémů. Některé se již řeší, jiné se teprve objevují. Uvidíme, s jakými problémy se budou potýkat závodníci při Vendée Globe.

 

Předchozí článek Přednáška o bezpečném kotvení
Další článek Na Kornatech došlo k tragické nehodě
Vytisknout
3189

Poslední videa


Závodní jachting

Mapos se vyvezl do vedení…

Za ostrovem Vis se do čela vyvezl tým Martina Pospíšila. Na změněném větru vyostřil a dostal se před dlouho vedoucího Michala Kelemena. Spolu s Maposem je vpředu Pavel Horák a Michal Konupčík.

Testy

Návyková Beneteau First 36

Beneteau First 36. Loď na kterou sportovně naladění jachtaři dlouho čekali. Půjde o úspěšného nástupce ceněných starších sester First 36.7 a First 40.7? Podle ohlasů veřejnosti to tak vypadá. Od...

Technika plavby

Dočkali jsme se…

Tak jsme se dočkali… Nová loď na kurzech Lodních novin. Dnešek se zapisuje do historie! Tedy… Do historie Lodních novin.  Dnes totiž proběhl první kurz na naší nové lodi...

Vyhledat

Nejbližší události

«duben 2024»
poútstčtsone
25262728293031
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
293012345
Na horu