Aby rychle zatočila…
V těsném prostoru maríny potřebujete, aby při couvání jachta rychle zatočila. Musíte se vejít do úzké mezery mezi jachtami. Jak to udělat, aby poslechla a čeho se naopak vyvarovat?
Auto je auto a loď je loď. Zatímco auto v malých rychlostech (myslím menších, než je rychlost smyku) okamžitě reaguje na zatočení volantem, na lodi to tak být nemusí. U jachty může hrát menší či větší roli setrvačnost. Pojďme se podívat na tři verze jedné události. Couváme mezi moly a potřebujeme rychle zahnout do úzké mezery.
1 – Plujeme rovně podél řady lodí. Jsme na mooringu poslední jachty, který potřebujeme přejet. Stáčíme prudce kormidlo. Jachta se začíná točit. V oblouku jsme mírně delší, než bychom si přáli. Do mezery se vejdeme, ale je to velmi těsné. Řekl bych nepříjemně těsné.
Také tentokrát jachta získá švuňk. Začne se však točit na opačnou stranu. Chceme si nadjet, jachta poslechne a začne zatáčet. Získá setrvačnost v opačném oblouku, než si budeme v příštím okamžiku přát. Co se stane dále? Stočíme kormidlo do mezery, kam potřebujeme zajet a nějakou chvíli se nic neděje. Jachta musí nejprve přeprat opačnou setrvačnost. Teprve potom začne zatáčet. Letecké terminologii by se řeklo, že jsme na přistání dlouzí. Do mezery se nevejdeme.
Je třeba si uvědomit, že pokud si budeme nadjíždět, bude zatáčka mnohem delší. Jak moc není možné určit. Záleží to na typu jachty.
Vše se můžete naučit na našich kurzech.