Kurzy TOP
Search
× Search

Pozor! Nebezpečí!

Pozor! Nebezpečí!
Pozor! Nebezpečí!
Vyvázání na bóji je na mnoha místech nejčastějším způsobem stání. Minimálně 50 % skipperů přitom dělá chybu, která snadno může skončit ztrátou lodi, nebo velkými škodami. Jde zřejmě o nejčastější vážnou chybu, se kterou se můžeme u vyvázaných jachet setkat. Jachta je k bóji vyvázaná symetricky. Lano vede z vazáku na pravoboku na kruh na bóji a zpět na loď na vazák na levoboku. Je to krásné, symetrické. Tak kde je chyba? Nebezpečí Nebezpečná situace nastane ve chvíli, kdy fouká silný vítr. Jachta se pohybuje kolem bóje ze strany na stranu. Jako kyvadlo. Na laně může být v té chvíi tah několika stovek kilogramů. Lano se šoupe v kruhu tam a zpět a je jen otázkou času, kdy se předře. Za silného větru to nemusí trvat dlouho. V té chvíli jachta odpluje po větru. Srazí lodě v cestě (to může být štěstí, protože posádka se vzbudí a má šanci něco udělat) a může skončit na břehu. Loni takto například skončila jedna jachta s českou posádkou při...

S lodí k moři

Taky koketujete s myšlenkou, nepůjčovat si loď za Eura v zahraničí, ale vzít si s sebou loď vlastní? Proto jí přece máte, ne? Pokud ano, určitě jste už slyšeli, že to nemá cenu, že to bude...

Jak toto skončí?

V srpnu 2011 zabil Tomislav Horvatinčić dvojici italských jachtařů, kteří seděli v kokpitu své zakotvené jachty. U prvního soudu dostal 20 měsíců, druhý soud ho osvobodil a nyní u...

Na kotvě: Pozor na ostatní!

Čím více kotevního řetězu, tím lépe kotva drží. Mohu tedy na 5 metrech hloubky vypustit 50 metrů řetězu, nebo je to nebezpečné? Více řetězu lépe drží. Svatá pravda. Proč tam tedy vždy nevysypat...

Deset meteo rad

Anglický časopis Motor Boats Monthly připravil ve spolupráci s meteorologem Simonem Keelingem 10 rad týkajících se počasí a jeho předpovědí. Jsou obecně platné a vyplatí se je alespoň přečíst.

LED světlo s USB konektorem

Co je dnes na lodi nejvíce třeba? Myslím, že je to lednička a dobíjení na telefon. Kotva není třeba, plachty nejsou třeba, mnozí se dokonce obejdou i bez motoru. Bez studených nápojů a nabitého...

Záchrana muže přes palubu

Na jachtařských stránkách Scuttlebutt News byla v zajímavém článku rozebírána situace „Muž přes palubu“ (budeme používat zkratku MOB). Uvedený článek reflektuje zkušenosti a názory dlouholetého jachetního instruktora Petera Crumpa.

Hádanka pro vás

Máme tu jednu hádanku. Souvisí s COLREGem a na konci taky trochu s počítáním. Uvidíte, že výsledek je zajímavý (a trochu šílený).

Proč lodě ze dřeva?

K výrobě lodí se používají nejrůznější materiály. Laminát je nejrozšířenější, dřevo nejstarší, železo, hliník, karbon, nebo dokonce i beton. My se na některé z těchto materiálů podíváme podrobněji. Důležité je, proč nějaký materiál použít, kde jsou jeho silné stránky a kde jeho slabiny.
Poslední
Na horu