Search
× Search
Katamaran: proč ano a proč ne - 2. díl
Jan Koukal
/ Kategorie: Technika plavby

Katamaran: proč ano a proč ne - 2. díl

Rozhodujete se mezi katamaranem a jednotrupou lodí? A nehrají velkou roli peníze? Potom je třeba hledat jiné klady a zápory.

Velkou roli by v tom případě měla hrát lokalita, ve které chcete plout. Plavba na katamaranu je sice všude stejně příjemná, ale některé lokality jsou pro ni vhodnější. Pokud chcete trávit dlouhé měsíce v Karibiku, pak je katamaran ideální. Do přístavů se tam zajíždí málo, nejčastěji se stojí na kotvě, vítr je stabilní boční a místy jsou korálovými útesy omezené hloubky.

Ve Středomoří je třeba myslet na to, že místa v přístavech jsou omezená. Stejně bych se rozhodoval i na divočejších severních mořích, kde by mohl být pohyb katamaranu nepříjemný.


Ještě bych ale připojil jednu radu, snad zbytečnou. Katamarany se dodávají s klasickou hlavní plachtou. Rolovací plachta na katamaran nepatří. Turistické katamarany nejsou výrazně přeplachtěné, jako je tomu u těch závodních. Velkou část plochy hlavní plachty tvoří roach, tedy část, která je navíc proti trojúhelníku mezi stěžněm a ráhnem. Pokud použijeme rolovací hlavní plachtu, plocha plachty je menší cca o třetinu, je pouze trojúhelníkem, a navíc má plachta horší vlastnosti. Katamaran se stane podplachtěným a je spíše motorovou lodí než svižnou plachetnicí.

Mezi jachtaři stále panuje o katamaranech mnoho mýtů, a proto jsme tento článek připravili. Doufáme, že některé z mýtů jsme vyvrátili, a pomohli vám tak v lepší orientaci při výběru lodě. Na závěr malé shrnutí.


Výhody a nevýhody vícetrupých jachet

Klady

Nepotopitelnost vlivem sendvičové konstrukce a vodotěsných přepážek

Plavba bez náklonu

Vyšší průměrné rychlosti

Více vnitřního prostoru

Menší ponor

Dvě kormidla a dva motory – spolehlivost

Bezpečnější práce na palubě

Dobré vnitřní kormidelní stanoviště

Ochrana před meteorologickými vlivy

Lepší funkce autopilota

Možnost bezpečného nasednutí na pláži

Manévrovací schopnosti v přístavech

Prostor na palubě a trampolína na přídi

Méně mořské nemoci

Soukromí v oddělených trupech

Možnost převážet dinghy na zádi

Zápory

Vyšší cena

Zůstane po převržení obrácen na zádech

Je-li příčník mezi trupy nízký, mlátí do něj vlny

Vyšší cena stání v přístavech

Hůře se hledá místo na stání

Výkon lodi při přetížení výrazně klesá

Vyšší snos větrem

Rychlejší a trhavější pohyby

Více údržby

Značky katamaranů 


Fountain Pajot

Také zde jde o turistické katamarany, u kterých se hlavní důraz klade na cenu a prostor, proto najdeme katamarany této značky často v charteru. Výtlak bývá nižší, než u výše jmenované značky, ale stále patří k těžším lodím.

Lagoon

Největší výrobce katamaranů na světě. Turistické katamarany, často používané charterovými firmami. Důraz je kladen na prostor na palubě i v podpalubí. Vyšší výtlak.

Leopard

Katamarany Leopard vyrábí v Jihoafrické republice loděnice Robertson and Caine. Jsou určeny pro charter a pro pronájem jsou maximálně přizpůsobeny. 

Nautitech

Také tyto katamarany se vyrábějí ve Francii. Loděnici však pře nedávnem koupila německá Bavaria. Původně elegantní a svižné katamarany se přizpůsobily charteru a potřebné nízké ceně. 

Privilege

Další francouzskou značkou katamaranů je Privilege. Nejmenší model je dlouhý 50 stop. Jde o majitelské lodě, to znamená vysokou kvalitu výroby a vybavení, ale také vysokou cenu. 

Catana

Katamarany Catana se od předešlých modelů výrazně liší specifickým tvarem trupů a použitím daggerboardů. Díky nim si Catana udržuje výborné plavební vlastnosti i proti větru. Jde o rychlejší loď, která je nadstandardně vybavena. Vysoká cena lodí odpovídá určení.

Outremer

Tato loděnice vyrábí velmilehké a sportovně orientované lodě. Milovníci rychlosti nejčastěji sáhnou právě po této značce. Především nové modely nabízejí vynikající prožitek z jízdy, komfort v interiéru ale zůstává zachován. Negativem proti předcházejícím modelům je menší vnitřní prostor. Kvalita lodí je vysoká, stejně jako jejich cena.


Dazcat

Sportovně orientované katamarany s výborným rychlostním potenciálem. Lehké a rychlé lodě jsou v interiéru spartánštěji vybavené, což je daň za rychlost. 

Jonas Catamaran

U nás vyrábí katamarany na zakázku firma Jonas Catamaran. Jde o menší lodě do 11 metrů délky. Optimalizace podle přání zákazníků je možná. Design lodí je zaměřen na rychlost. 

Gunboat

Karbonové katamarany Gunboat se vyrábějí v Jihoafrické republice. Lehké moderní jachty jsou vybaveny velmi komfortním interiérem, přesto si díky konstrukci z karbonu a nomexu zachovávají vynikající plavební vlastnosti a mimořádnou rychlost. Cena je velmi vysoká. Na konci minulého roku loděnice požádala o ochranu před věřiteli.

Sunreef

V Polsku vyráběné luxusní katamarany. Nejmenším modelem je 58. Obvyklým stavebním materiálem je pro loděnici hliník, i když v poslední době sáhla i po laminátu.

10600
Na horu