Co se to dělo v Chorvatsku?
Z neděle na pondělí bylo v Chorvatsku veselo. Nezvykle veselo na tuto roční dobu. Bóra místy zasáhla pobřeží až silou orkánu. Námořní záchranné koordinační centrum v Rijece, které má na starosti záchranné akce v Chorvatsku, řešilo jen během jediné noci na dvě stovky nouzových volání. Škody, které bláznivé letní počasí způsobilo, jsou naštěstí jen materiální.
Zaro
V oblasti, která spadá pod kapitanát v Rijece, se v noci mezi 0115 a 0555 řešilo deset volání lodí v tísni. První na řadě byla německá jachta Zaro, která najela na mělčinu jednu míli jižně od přístavu Unije. Protože na lodi nebyli zranění a jachta ležela na boku cca 3 metry od pobřeží, byla angažována komerční společnost, která se záchranou plavidel zabývá.
Italové
V 0120 se ozval italský motorák stojící v zálivu na ostrově Susak. Dva Italové na palubě požádali o evakuaci z lodě, protože se báli, že se motorák překlopí. Žádné záchranné plavidlo však kvůli bouřlivému počasí nemohlo k ostrovu Susak vyplout. Proto dostala posádka za úkol vzmužit se a čekat. Čekat na uklidnění počasí. Během noci motorák poničila plachetnice, která se utrhla z kotvy a byla nesena bouřlivým větrem. Plachetnice nakonec skončila na pobřeží. Italové bez dalších škod dočkali rána.
V dalších případech šlo o lodě, které se utrhly z kotvy a byly odnášeny větrem. Posádky v panice volaly o pomoc. MRCC Rijeka je nejčastěji nasměrovala na některé z kotvišť, které jsou před bórou chráněné, nebo byly vyslány lodě policie či kapitanátu, aby jachty odtáhly.
ZADAR
Rakušané
V 0145 se ozvala 14 metrů dlouhá charterová loď, na které bylo sedm Rakušanů. Jachta se utrhla a najela na útes Rasotica u Premudy. Protože nebylo možné vyplout na pomoc, vše se řešilo vysílačkou. Posádka nebyla v ohrožení života, proto jí bylo doporučeno počkat, až se situace uklidní. Na své si opět přišla firma, která si za záchranu lodi nechá dobře zaplatit.
Češi
V 0230 se ozval telefonem na 112 český kapitán charterové jachty. Jachtě se prý pokazil motor během stání v zátoce Dubočica na Sestrunju. Vítr odnášel jachtu nekontrolovaně k jihozápadu. Kotva lodi byla utržená a nebylo možné zakotvit. Kapitanát v Zadaru se snažil na pomoc poslat policejní loď ze Sali, ale jachta mezitím skončila na ostrůvku Magarčić. Opět se vše obešlo bez zranění a druhý den byli zachráněni jak naši krajané, tak i jejich jachta. Blbý začátek charterového týdne.
Meli
Jachta Meli požádala o pomoc v 0352. Utrhla se z kotvy a kroužila na motor zálivem Ljubač. Posádka nevěděla, co má dělat. Lidé z kapitanátu ji poslali zakotvit.
Levant
Ještě v 0700 se ozvala charterová jachta Levant, která plula mezi Dugim otokem a ostrovem Zverinac. Příčinou byla porucha motoru. Na místo byl opět poslán Sea Help, aby mohl vystavit tučnou fakturu.
Máme tu v zásobě ještě dění na kapitanátech v Šibeniku, Splitu a Dubrovniku, ale to až po poledni.
14693
Související články
Dvě zajímavé novinky na podzim 2024
Dvě zajímavé novinky na podzim 2024
Na podzim letošního roku jsme připravili dvě zajímavé novinky. Vedle kurzu nouzových situací na jachtě, který proběhne jako vždy v Zadaru a v jeho okolí, to bude 1000 mil dlouhá plavba pro adepty na průkaz B, kterým chybí praxe.
Zadar, invaze muzulmánů
Zadar, invaze muzulmánů
Starý chorvatský přístav Zadar už není tím, čím byl do včerejška. Na horách za tunelem sněhová kalamita a ve městě muzulmáni. Nápisy vzývající Aláha na domech vedle maríny, pytle s pískem, opevněné vojenské stanoviště, suť v ulicích.
Jak se v Chorvatsku vyhnout davům 1
Jak se v Chorvatsku vyhnout davům 1
Blíží se jachtařská sezóna a s ní i blázinec na moři. Nebo alespoň na Jadranu. Na ranvejích celého světa stojí připraveny Airbusy a Boeingy, jejich útroby polykají davy radostíchtivých občanů nejrůznějších států, aby je znovu vyplivly na některém z letišť na východě Jadranu. Co můžete udělat proto, abyste na moři nebyli jedním z davu? Co udělat proto, abyste turistickým stádům utekli?