Přístavní manévry červená
× Search
Pracujete za plavby s výtahem geny, nebo na něj raději nesaháte? Naučte se s ním pracovat, rychle zjistíte, že se to vyplatí. Na charterové jachtě poprvé rozbalíte genu a zjistíte, že je na rolfoku povolená nejméně o 30 cm.  Je to běžné. Důvod je obvykle ten, že výtah geny není stažen na stoper do kokpitu k vinšnám, ale končí na stěžni, kde žádné vinšny nejsou. Při vytahování plachty na stěžeň přijdou dva silní zaměstnanci charterové společnosti, na výtah se pověsí, zaklapnou stoper a uznají plachtu za vytaženou. K vytažení má ještě daleko, ale silou dvou chlapů více možné není. Cokoli jiného by ale znamenalo více práce. Zjistíte-li takto povolenou genu a vede-li její výtah k vinšnám v kokpitu, je vše snadné. Stačí hodit výtah na vinšnu a dotáhnout. Pokud je na druhou stranu výtah ukončen na stěžni, bude práce více. Musíte si uvolnit kladky u paty stěžně a na organizéru a výtah od stěžně protáhnout k vinšně. Pak již je vše jednoduché. Dopnete výtah, zaklapnete stoper...

Toto jste někdy zkusili?

Představte si, že fouká silný vítr od mola. Na lodi jste jen dva a potřebujete přistát bokem. Nebo další možnost, u mola je jen málo místa a bojíte se, že by se manévr nemusel vydařit.

Už Kolumbus věděl…

Už Kryštof Kolumbus věděl, kudy má plout, když chce na západ. Mapy sice neměl, o Americe neměl potuchy, ale věděl, kudy plout. A nakonec nejen na západ. Věděl také, kudy se vrátit zpět. 

Správná kotva pro vás

Jakou kotvu si vyberete, pokud před vás postavím 10 různých typů tvarovaného železa? Vyberete starou (podle někoho osvědčenou), nebo moderní kotvu vzniklou v posledním desetiletí?

Výška fendrů při přistávání

Důležitým prvkem pro ochranu lodi při přistávání je fendr. Jeho správná pozice může výrazně snížit riziko poškození lodě při manévru. Často se setkávám s tím, že posádka fendry nachystá, jenže jejich umístění loď vůbec nechrání.

Zkratky v navigaci

Na navigačních přístrojích se . se zkratkami, které mnohým nic neřeknou. Přinášíme jejich přehled a překlad do češtiny. 

Český zmatek

Mnohé jachtaře rozradostní ovládání navigačních přístrojů v češtině. Na tento výdobytek ale raději honem zapomeňte, jinak se ztratíte ve světě nesmyslných zkratek.

Poslední
Na horu